Toimintavälkkä

#Toimintavälkkä – Vinkkejä välituntiliikuntaan yläkoululaisille

Miltä kuulostaisi TikTok-haastevälkkä, koriskisa, köydenveto tai bingo? Armfeltin koulussa Salossa on jo pitkään innostettu yläkoululaisia välituntiliikuntaan erilaisin hauskoin pelein ja haastein. Välitunnit on nimetty toimintavälkiksi. Tähän artikkeliin on koottu vinkkejä niin joukkue- kuin yksilölajeistakin, joiden avulla jokainen koulu voi hypätä mukaan #Toimintavälkälle!

Muistipeli

Tarvittavat välineet: Pesuvadit (kahta eri väriä), kuvat niiden pohjalle
Joukkue- vai yksilölaji: Joukkuelaji, joukkueessa 3–5 pelaajaa

Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen. Vadit voidaan sekoittaan keskenään yhdeksi suureksi pelilaudaksi tai tehdä molemmille joukkueille oman pelilaudan. Oppilaat menevät jonoon x-metrin päähän pelialueesta. Merkistä ensimmäinen pelaaja saa lähteä kääntämään kaksi omaa vatia. Jos löytyy pari, oppilas tuo ne joukkueelleen, ja jos ei, vadit käännetään takaisin väärinpäin. Oppilaan palattua saa seuraava lähteä etsimään paria. Ensimmäinen joukkue, joka löytää kaikki parit, on voittaja.

Ristinolla

Tarvittavat välineet: Tötsät ja ruudukko (ruudukon voi piirtää hiekkaan, tehdä katuliiduilla asfalttiin tai rakentaa esimerkiksi yhdeksästä hulavanteesta)
Joukkue- vai yksilölaji: Joukkuelaji, joukkueessa 3–5 pelaajaa

Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen, joista toinen on risti ja toinen nolla. Maahan piirretään tai rakennetaan 3×3 ruudukko. Joukkueet menevät jonoon x-metrin päähän ruudukosta ja saavat itselleen eriväriset tötsät. Pelin alettua molemmista joukkueista yksi kerrallaan juoksee ruudukolle laittamaan merkin paikoilleen. Pelaajan palattua seuraavan joukkueen pelaaja saa lähteä. Voittajajoukkue on se, joka ensimmäisenä saa kolmen suoran ruudukkoon.

Bingo

Tarvittavat välineet: Bingoalustat, kuvat
Joukkue- vai yksilölaji: Voi pelata yksin tai joukkueissa

Pihalle piilotetaan kuvia ympäriinsä. Oppilaat saavat hakea itselleen bingoalustan välitunnin alkaessa ja lähteä etsimään siitä löytyviä kuvia. Löytäessään piilotetun kuvan, oppilas ottaa puhelimella siitä valokuvan. Kun oppilas on löytänyt kokonaisen rivin, hän tulee näyttämään puhelimella otetut kuvat, joiden avulla tarkistetaan, onko bingo oikein.

Teemoina bingossa voi olla joulu, pääsiäinen, pride, kevät tai vaikkapa vappu. Mielikuvitus on vain rajana!

TikTok-haastevälkkä (liikkuvuus- tai tasapainohaaste)

Tarvittavat välineet: Riippuu haasteesta, kaikissa ei välttämättä tarvitse mitään välineitä
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilölaji

Oppilaat haastetaan kokeilemaan omaa liikkuvuuttaan tai tasapainoaan TikTokista tutuista viraaleista videoista. Esimerkkejä liikkuvuushaasteista voi katsoa Armfeltin koulun TikTokista tai etsiä hakusanalla ”liikkuvuushaaste”.

Puujalat

Tarvittavat välineet: Puujalat, mahdolliset esteet ja merkit radalle
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilölaji

Oppilaat haastetaan kokeilemaan puujaloilla kävelyä. Ratahaasteessa rakennetaan rata, jota pitkin on käveltävä kaatumatta puujaloilla alusta loppuun. Rataan voi lisätä haastetta laittamalla siihen ylitettäviä esteitä. Taitavat voivat kokeilla suorittaa radan jopa takaperin kävellen. Aikahaasteessa tietty matka pitää kulkea puujaloilla annetussa ajassa.

Koripallo

Tarvittavat välineet: Koripallo, kori
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilölaji

Klassisessa koripallossa oppilaat yrittävät heittää koria tietyltä etäisyydeltä tai tietynlaisella tyylillä, kuten takaperin.

Slackline

Tarvittavat välineet: Slackline-tasapainoköysi, kaksi isoa puuta
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilölaji

Slackline-tasapainoköysi viritetään kahden ison puun väliin. Oppilaiden tehtävänä on kävellä tasapainoköyden päästä päähän onnistuneesti ilman tukea. Lisähaastetta lajiin saa siten, että tehtävänä on kävellä köydellä sen puoleen väliin, tehdä pistoolikyykky ja kävellä loppuun saakka.

Köydenveto

Tarvittavat välineet: Köysi
Joukkue- vai yksilölaji: Osallistujia voi olla niin monta kuin köydestä mahtuu järkevästi kiinni pitämään

Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen. Maahan piirretään keskikohtaan viiva. Tavoitteena on saada vastapuolen ensimmäinen pelaaja vedettyä viivan yli. Se joukkue, joka tässä onnistuu, on voittaja. Vinkki! Köyttä voi vetää myös oppilaat vastaan opettajat.

Parijuoksu

Tarvittavat välineet: Merkit radalle, nauhat jalkoihin
Joukkue- vai yksilölaji: Parilaji. Osallistujia voi olla kerralla niin monta kuin vierekkäin pareja mahtuu juoksemaan.

Oppilaat valitsevat itselleen parin ja sitovat nauhalla viereiset jalkansa yhteen. Merkistä he lähtevät juoksemaan toisiinsa sidottuina merkityn radan läpi tai tietyn matkan verran. Ensimmäisenä maaliin saapunut pari on voittaja.

Kuvan etsintä

Tarvittavat välineet: Laminoidut kuvat (esim. pääsiäisenä pääsiäismunat), palkinnot
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilölaji

Välituntialueelle piilotetaan kuvia. Oppilaiden tehtävänä on etsiä kuvia välitunnin aikana. Löydettyään kuvan, oppilas palauttaa sen ja saa siitä palkinnon!

Munalusikkajuoksu

Tarvittavat välineet: Lusikat ja munat
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilölaji

Oppilaat menevät viivalle riviin ja ottavat lusikan käteen etusormen ja peukalon väliin. Lusikkaan laitetaan muna. Merkistä oppilaat lähtevät juoksemaan, kiertävät merkin ja juoksevat takaisin. Jos muna putoaa juoksun aikana, sen saa nostaa takaisin pysähtyneenä paikalleen ja jatkaa sitten juoksua. Ensimmäisenä maaliin ehjän munan kanssa tullut on voittaja.

Pulkkakisat

Tarvittavat välineet: Pulkat
Joukkue- vai yksilölaji: Yksilö- ja parikisoja

Yksilökisa:

  • Oppilas seisoo pulkan päällä ja yrittää surffata sen kanssa maaliin.
  • Oppilas istuu pulkan kyytiin ja vain käsiä käyttämällä yrittää saada itsensä maaliin.

Parikisa:

  • Toinen oppilas istuu pulkan kyytiin ja toinen vetää. Merkistä he lähtevät vetämään pulkkaa, kiertävät merkin ja palaavat takaisin. Aloituspaikassa oppilaat vaihtavat paikkoja ja menevät radan uudestaan. Jos pulkan kyydistä putoaa, saa nousta takaisin kyytiin samassa kohtaa ja jatkaa matkaa. Ensimmäisenä maaliin saapunut pari on voittaja.

Pussihyppely

Tarvittavat välineet: Hyppimiseen sopivat säkit/pussit
Joukkue- vai yksilölaji:
Joukkue- ja yksilölaji

Yksilölajissa oppilaiden tehtävänä on hyppiä rata päästä päähän pusseissaan. Nopein oppilas on voittaja. Joukkuekisassa pussihyppely toteutetaan viestinä, jossa rata suoritetaan vuorotellen. Vuoronvaihdossa pussi vaihdetaan lennossa seuraavalle joukkueen suorittajalle.

 

Armfeltin toimintavälkkiä voit seurata heidän Instagram- ja TikTok-tileillään. Jaa kuva koulunne toimintavälkästä käyttämällä hashtagia #toimintavälkkä!

    Yhteystiedot
  • Nimi: Sanni Mielonen
  • Sähköposti: sanni.mielonen@salo.fi

Katso uusimmat ideamme!