Pulssi-toiminta

Fyysistä kuntoa voi harjoittaa myös ennen koulupäivää Pulssi-tunnilla

Pulssi-toiminta liikuttaa oppilaita jo ennen koulupäivän alkua. Kyseessä on esimerkiksi 20 minuutin reipas korkean sykkeen liikuntatuokio, jonka jälkeen oppilaat käyvät suihkussa ja valmistautuvat ensimmäisille oppitunneille. Jo 20 minuutissa ehtii hyvin hengästyä, saada hien pintaan ja virittäytyä koulupäivään.

Aamuliikunnalla hyvinvointia

Pulssi-tuntien ideana on liikuttaa oppilaita ennen koulupäivää. Toiminnan taustalla on hyvää tutkimusnäyttöä. Esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa on tutkittu aamuliikunnan vaikutusta oppimistuloksiin ja tulokset ovat rohkaisevia. Erityisesti aamulla tapahtuvan liikkumisen koetaan edistävän oppilaiden hyvinvointia.

Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että aamu käynnistyy paremmin liikkeen kautta: kunto kasvaa, motoriset taidot ja oppimiskyky kehittyvät sekä itsetunto paranee.

Pulssi-toimintaa on kokeiltu Suomessa esimerkiksi Kotkassa ja Ylivieskassa.

– Sekä lasten että aikuisten kunto on kasvanut silmissä. Lasten itsetunto on myös kohentunut, sillä paremman keskittymisen ja rauhallisuuden myötä oppimistulokset ovat parantuneet. Sosiaalisissa taidoissa kehitys on ollut näkyvää, kinasteluja on hyvin vähän ja yhteistyö sujuu, kertovat Kotkan Tavastilan koulun opettajat Kaisa Kankanen ja Jenni Sillanpää.

– Kouluissa on huomattu aamuliikunnan positiiviset vaikutukset. Kouluun tullaan hyvillä mielin ja aamuinen reippailu nostattaa yhteishenkeä sekä virittää osallistujat koulutyön alkuun, summaa Ylivieskan koulun koulunjohtaja Kosti Lehtiniemi.

Fyysistä kuntoa kehittäen, mutta ei vakavasti

Vaikka Pulssi-tunneilla kehitetäänkin fyysistä kuntoa ja liikutaan vauhdikkaasti, niistä on vakavuus kaukana. Esimerkiksi Ylivieskassa oppilaat päättävät yhdessä, mitä tunneilla leikitään tai pelataan. Oppilaat vastaavat toiminnasta paljolti itsenäisesti, ja jokainen tietää, että kaikki ovat tervetulleita ja säännöistä tulee pitää kiinni. Aamuliikunta tapahtuu yleensä liikuntasalissa, mutta sään salliessa syksyisin ja keväisin reippaillaan ulkona.

–  Ohjaaja puuttuu leikkiin vain, jos tarvetta ilmenee, sekä varmistaa, että leikit ja pelit tapahtuvat turvallisesti. Kestosuosikkeina ovat polttopallosta kehittyneempi versio nimeltä jatkuva polttopallo, viirinryöstö, salibandy ja jalkapallo. Normaalina aamuna liikkujia on kolmisenkymmentä, parhaimmillaan lähes tuplasti, Lehtiniemi kertoo.

Myös Kotkassa Pulssin ideana on monipuolisuus, itsensä haastaminen ja liikunnan riemu. Mitään erityistaitoja ei vaadita, innokkuus riittää. Tunneilla on yleensä mukana noin 30 oppilasta, vaikka ne alkavatkin jo 7.45. Aamuja helpotetaan esimerkiksi ottamalla eväät mukaan kouluun.

– Keskittyminen Pulssin jälkeen on ehdottomasti helpompaa kuin Pulssittomina aamuina. Eväiden syönnin lomassa luokassa tehdään tiukasti ja keskittyneesti töitä heti, kun luokkaan ehditään, kertoo Kotkan Haukkavuoren opettaja Kaisa Ahti.

Voit lukea lisää verkkosivuiltamme Kotkan sekä Ylivieskan Pulssi-toiminnasta.

Katso uusimmat ideamme!