Oppilaat juoksevat liikuntasalissa.

Pulssi-toiminta liikuttaa ennen koulupäivän alkua

Kotkassa kolmessa koulussa aamut käynnistyvät tavallista reippaammin. Oppilaat osallistuvat vapaaehtoiseen Pulssi-toimintaan, eli aamujumppaan, joka alkaa jo ennen koulupäivän alkua.

Tavastilan koulussa Pulssi-toimintaa on kokeiltu syksystä 2017 lähtien. Kyseessä on 20 minuutin reipas korkean sykkeen liikuntatuokio, jonka jälkeen oppilaat käyvät suihkussa ja valmistautuvat ensimmäisille oppitunneille. 20 minuutissa ehtii hyvin hengästyä, saada hien pintaan ja virittäytyä koulupäivään.

Vaikka Pulssi-toiminta alkaa jo klo 7.45, ja se tarkoittaa tavallista varhaisempia aamuja, ovat oppilaat innoissaan mukana. Yhdellä Pulssi-kerralla on mukana keskimäärin 30 oppilasta. Tavastilassa Pulssin suunnittelusta ja ohjauksesta vastaa kaksi luokanopettajaa. Mitään erityistaitoja ei vaadita, innokkuus riittää.

Tavastilan koulussa Pulssin ideana on monipuolisuus, itsensä haastaminen ja liikunnan riemu. Riemua ovat tuottaneet varsinkin joulupukin vierailu, Fortnite-Pulssi, discovalojen välke ja valokeppien loiste sekä Just Dance -tyyliset tanssiaamut.

Taustalla tutkittua tietoa

Pulssi-toiminnan taustalla ovat kansainväliset tutkimukset siitä, että aamu käynnistyy paremmin liikkeen kautta: kunto kasvaa, motoriset taidot ja oppimiskyky kehittyvät sekä itsetunto paranee.

Esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa on tutkittu aamuliikunnan vaikutusta oppimistuloksiin ja tulokset ovat rohkaisevia. Erityisesti aamulla tapahtuvan liikkumisen koetaan edistävän oppilaiden hyvinvointia.

– Sekä lasten että aikuisten kunto on kasvanut silmissä. Lasten itsetunto on myös kohentunut, sillä paremman keskittymisen ja rauhallisuuden myötä oppimistulokset ovat parantuneet. Sosiaalisissa taidoissa kehitys on ollut näkyvää, kinasteluja on hyvin vähän ja yhteistyö sujuu, kertovat Tavastilan koulun opettajat Kaisa Kankanen ja Jenni Sillanpää.

Toiminta levinnyt kolmeen kouluun

Tavastilan koulun lisäksi Pulssi-toimintaa on ollut viime syksystä lähtien Haukkavuoren ja Otsolan kouluissa. Pulssia on kokeiltu eri teemoilla sisällä ja ulkona, ja kokemukset ovat kannustavia. Haukkavuoren koulussa Pulssissa on mukana kerrallaan jopa 80 oppilasta.

– Keskittyminen Pulssin jälkeen on ehdottomasti helpompaa kuin Pulssittomina aamuina. Eväiden syönnin lomassa luokassa tehdään tiukasti ja keskittyneesti töitä heti, kun luokkaan ehditään, kertoo Haukkavuoren opettaja Kaisa Ahti.

• Nimi: rehtori Heidi Honkanen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Langinkosken koulu