Liikkuva ja oppiva -podcast

Liikkuva ja oppiva -podcast on suunnattu kaikille lasten ja nuorten liikkumisen edistäjille – niin opettajista varhaiskasvattajiin kuin kaikille muillekin lasten liikkumisesta ja oppimisesta kiinnostuneille.

Mikä on Liikkuva ja oppiva -podcast?

Liikkuva ja oppiva -podcastissa sukelletaan aktiivisempien ja viihtyisämpien koulupäivien maailmaan. Podcastin ensimmäisissä jaksoissa käsitellään liikkumista esimerkiksi osallisuuden, toiminnallisen oppimisen ja aivoterveyden näkökulmista. Liikkuva ja oppiva -podcastin jaksoja julkaistaan syksyllä 2023 joka toinen perjantai.

Podcastia voit kuunnella kaikista suosituimmista podcast-palveluista, kuten Spotifysta.

Voit jakaa oman podcast-hetkesi tägäämällä @liikkuvakoulu.

1. Liikunta, mielikuvitus ja aivot

Podcastin ensimmäisessä jaksossa puhutaan liikunnasta, mielikuvituksesta ja aivoista. Miten liikunta on yhteydessä aivoterveyteen ja oppimiseen? Entä miten mielikuvituksella voidaan lisätä liikettä?

Vieraana jaksossa on professori ja aivotutkija Minna Huotilainen sekä esiintyvä taiteilija, opettaja ja aktiiviliikkuja Miikka Mäkelä, joka MotoriikkaMiikkanakin tunnetaan.

Kuuntele ensimmäinen jakso Spotifyssa

Kuuntele jakso ilman Spotify-sovellusta

2. ”Ei se olekaan niin erityistä, kun se on niin tavallista”

Liikkuva ja oppiva -podcastin toisessa jaksossa tarjotaan liikettä toimintakyvyltään erilaisten lasten koulupäivään.

Mitkä asiat ovat erityisen tärkeitä toimintakyvyltään erilaisten lasten liikkumisen huomioinnissa? Entä mistä tämän päivän asiantuntijavieraat lähtevät omassa työssään liikkeelle, jos ryhmässä on erityistä tukea tarvitseva lapsi?

Vieraina jaksossa ovat lasten liikunnan asiantuntija Tuuli Tiainen Lasten Liikunnan Tuesta sekä ammattiopisto Spesian konsultoiva liikunnanopettaja Niko Leppä.

3. Toiminnallista oppimista eri tasoilla

Miten liikettä voi lisätä helposti ja hauskasti oppitunneille? Kuinka paljon toiminnallisuutta on riittävästi? Millaista tutkimusdataa toiminnallisen oppimisen takaa löytyy? Miten asiantuntijavieraamme hyödyntää toiminnallisuutta omassa opettajan työssään?
Vieraana jaksossa on matemaattisten aineiden opettaja, tutkija ja tietokirjailija Hannu Moilanen.

4. Lasten ja nuorten osallisuus – yhteenkuuluvuutta ja me-henkeä

Mitä osallisuudella oikein tarkoitetaan ja miksi osallisuuden kokemukset ovat niin tärkeitä? Entä miten osallistamalla ja yhteisöllisyyttä lisäämällä voidaan lisätä liikettä koulupäiviin?

Vieraana jaksossa on lapsiasiavaltuutetun toimiston ylitarkastaja Katja Mettinen sekä Raision Vaisaaren koulun Liikkuva koulu -koordinaattori ja opettaja Johanna Lähteelä.