Oppilaat palloilemassa liikuntasalissa.

Ylivieskassa liikutaan aamuvarhain

Kello on aamulla viittä vaille kahdeksan maaliskuisena maanantaiaamuna. Kiviojan koululla Ylivieskassa koulupäivä alkaa puolen tunnin kuluttua, mutta reilut parikymmentä oppilasta on jo saapunut koulun liikuntasalin ovelle. Paikalla on pieniä ja isoja oppilaita eskarilaisista kuudesluokkalaisiin, tyttöjä ja poikia. On alkamassa joka aamuinen reippailu ­– aamuliikunta. Vastassa oppilaita on koulunkäynninohjaaja Janne Männikkö.

Mikä aamuliikunta? Ylivieskassa Katajan ja Kiviojan alakouluilla on useamman vuoden ajan järjestetty oppilaille vapaaehtoinen aamuinen liikuntahetki. Toiminta on osa Liikkuva koulu -toimintaa, ja mukaan pääsevät kaikki halukkaat. Aamuliikunta sai alkunsa vuonna 2012 Katajan koululla, jossa kokeiltiin kuinka oppilaat innostuisivat, jos pääsisivät liikkumaan aamuisin ennen koulun alkua. Alusta lähtien suosio oli taattu. Kiviojan koululla toiminta aloitettiin kolmisen vuotta sitten.

Kiviojan koululla aamuliikunta on koulun kerhotoimintaa, joskin hieman vapaamuotoisempaa. Vaikka paikalla on ohjaaja vastaamassa toiminnasta, ideana on, että oppilaat päättävät yhdessä mitä leikitään tai pelataan. Oppilaat vastaavat toiminnasta paljolti itsenäisesti, ja jokainen tietää, että kaikki ovat tervetulleita ja säännöistä tulee pitää kiinni.

Ohjaaja puuttuu leikkiin vain, jos tarvetta ilmenee, sekä varmistaa, että leikit ja pelit tapahtuvat turvallisesti. Kestosuosikkeina ovat polttopallosta kehittyneempi versio nimeltä jatkuva polttopallo, sekä viirinryöstö, salibandy ja jalkapallo. Normaalina aamuna liikkujia on kolmisenkymmentä, parhaimmillaan lähes tuplasti. Aamuliikunta tapahtuu yleensä liikuntasalissa, mutta sään salliessa syksyisin ja keväisin reippaillaan ulkona.

Kouluissa on huomattu aamuliikunnan positiiviset vaikutukset. Kouluun tullaan hyvillä mielin ja aamuinen reippailu nostattaa yhteishenkeä sekä virittää osallistujat koulutyön alkuun. Vastaavia kokemuksia on saatu esimerkiksi Kotkan Pulssi-toiminnasta.

• Nimi: Koulunjohtaja Kosti Lehtiniemi
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Kiviojan koulu