Piirroskuva toiminnallisista menetelmistä.

Koulutusmateriaali toiminnallisista menetelmistä

ToiMeen! – toiminnalliset menetelmät avuksi aineenopettajan arkeen -hankkeen työpajamuotoisiin koulutuksiin osallistui vuosien 2015–2018 aikana yli 1200 opettajaa. Koulutusten pohjalta hankkeessa laadittiin materiaali, jota on mahdollista hyödyntää niin itsenäisesti oman työn tukena kuin yhteisesti osana erilaisia suunnittelu- ja koulutuspäiviä sekä kokouksia. Aineisto on helposti sovellettavissa useisiin oppiaineisiin ja tilanteisiin.

Koulutusmateriaalin ytimen muodostaa kymmenen helposti käyttöön otettavaa menetelmää ja toiminnalliset menetelmät koulutus. Koulutuksessa on kouluttajalle tarkoitettu ohjeistus sekä osallistujille näytettävät diat. Dioista löytyy kuusi teemaa, joista voi valita tilanteeseen sopivimmat aihealueet.

Koulutuksen tavoitteena on

1. saavuttaa yhteinen käsitys siitä
  2. mitä toiminnallisella opetuksella tarkoitetaan ja miksi sitä tarvitaan
  3. tunnistaa koululla jo käytössä olevia toiminnallisia menetelmiä ja jakaa niitä kollegojen kanssa
  4. edistää toiminnallista toimintakulttuuria omassa koulussa.

Jos omasta koulusta ei löydy halukasta kouluttajaa, on Humanistiselta ammattikorkeakoululta myös mahdollista tilata toiminnallisiin menetelmiin kohdistuva koulutus.

Koulutusmateriaali on kaikille avoin ja se löytyy osoitteesta toimeen.humak.fi. Toimeen! on Humanistisen ammattikorkeakoulun toteuttama hanke, jonka rahoituksesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

• Nimi: Jussi Muittari
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Toimeen!-hanke