Oppilaat pyöräilemässä.

Pyöräilevä yläkoulu -malli tuo toiminnallisuutta moneen oppiaineeseen

Pyöräilevä yläkoulu -toimintamalli käynnistyi Kotkassa vuosina 2010–2012 ja on siitä lähtien laajentunut moneen yläkouluun. Tavoitteena on kannustaa oppilaita liikkumaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen, tarjoten samalla mahdollisuuden pyöräilyyn myös niille, joilla ei ole omaa pyörää. Pyöräilevä yläkoulu -toimintamalli on tuonut liikunnan ja oppimisen yhteen koulupäivän aikana, samalla lisäten oppituntien toiminnallisuutta ja monipuolisuutta.

Pyörällä kouluun ja koulupäivän aikana

Pyöräilevä yläkoulu -toimintamalli alkoi Kotkan Karhulan koulussa pilottivaiheena vuosina 2010–2012. Perimmäisenä tavoitteena toimintamallissa on motivoida oppilaita tekemään koulumatkat pyöräillen tai kävellen, ja tarjota pyöräilymahdollisuus myös heille, joilla ei ole omaa pyörää.

– Kun oppilailla ja opettajilla on mahdollisuus käyttää pyörää koulupäivän aikana, voidaan opetustakin järjestää yli 20 kilometrin säteellä. Myös kuntoliikunta integroituu luontevasti osaksi eri oppiaineita, kertoo Langinkosken koulun rehtori Heidi Honkanen.

Vuonna 2013 Pyöräilevä yläkoulu -toimintamalli laajeni myös muihin Kotkan yläkouluihin. Karhulan koulu toimi tuolloin hankkeen mentorikouluna. Mukaan tuli Langinkosken koulu, johon hankittiin koulupyöriksi Jopot.

– Pyörien hankkiminen on mahdollistanut paljon. Pyöriä on hyödynnetty esimerkiksi pyöräilemällä lähialueella ulkoluokkatoimintaan soveltuviin paikkoihin. Lisäksi oppituntien aikana on pyöräilty muun muassa kulttuurikohteisiin, kirjastoon ja museoihin. Pyörät ovat tukeneet myös pyöräilyviikon tapahtumiin osallistumista, ja myös erilaisia koulumatkahaasteita on järjestetty, Honkanen tiivistää.

Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, Kotkan perusopetuksessa neljällä yläkoululla on käytössään Jopo-pyörät. Niiden aktiivinen käyttö on lisännyt oppituntien toiminnallisuutta ja liikettä koulupäivän aikana. Honkanen kertoo, että pyöräily on yläkoululaisille oppilaille luonteva ja mieluisa liikkumisen muoto. Polkupyörien käyttö eri oppiaineissa on aktiivista ja opettajien on helppo varata pyörät käyttöönsä koulun varausjärjestelmien kautta.

Kuulumisia Karhulan koululta

”Lukuvuosien aikana pyöräilyn lisääminen kouluaikana, myös muilla tunneilla kuin liikuntatunneilla, on ollut keskiössä. Jopo-merkkiset pyörät olivat valintamme, koska ne ovat nuorison keskuudessa edelleen suosittuja. Pyörien ympäristöystävällisyys oli myös tärkeä kriteeri. Aluksi meillä oli 20 pyörää, myöhemmin toiset 20 pyörää ja 40 kypärää. Oppilaat hoitavat vuosittaisen pyörien huollon. Palaute oppilailta on ollut todella huikeaa!”

Kuulumisia Kotkansaaren koululta

”Meillä 20 kirkkaanoranssia polkupyörää on otettu ilolla vastaan. Jopoja on hyödynnetty liikuntatuntien lisäksi mm. historian tunnin vierailuissa, biologian tuntien kasvion tekemisessä ja onpa niillä pyöräily uintiretkelle merenrantaakin viimeisen kouluviikon kunniaksi.

Koulussamme on musiikkiluokkien, englanninkielisen opetuksen ja pienryhmien vuoksi monia oppilaita myös oman koulupiirin ulkopuolelta. Koulun Jopojen avulla kaukanakin koulusta asuva oppilas on päässyt pyöräilemään koulupäivän puitteissa. Opettajat varaavat polkupyörät oppilaidensa käyttöön samalla tavalla sähköisestä varauskalenterista, kuin koulun TVT-laitteetkin, ja järjestely on toiminut hyvin.”

Kuulumisia Karhuvuoren koululta

”Me Karhuvuoren koulussa olemme käyttäneet Jopoja liikuntatunneilla syksyisin ja keväisin. Olemme muun muassa käyneet pyöräretkillä lähialueilla paikoissa, jonne ei kävelemällä liikuntatuntien puitteissa ehdi. Syksyllä poljimme laavulle paistamaan vaahtokarkkeja ja makkaraa. Se oli oppilaiden mielestä mukavaa yhdessäoloa nuotion äärellä. Lisäksi olemme polkeneet useamman kerran Petäjäsuolle frisbeegolfaamaan sekä Langinkoskelle nauttimaan koskimaisemista. Keväällä heti lähdetään johonkin uuteen kohteeseen!

Jopoja on ollut myös tarve huoltaa ja oppilaat ovatkin käsityötunneilla puhdistaneet pyöriä, vaihtaneet renkaita ja kiristäneet tankoja. Näin ne ovat pysyneet toimintakykyisinä käyttöä varten.”

• Nimi: Heidi Honkanen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Langinkosken koulu