Pohjois-Savon Urheilugaala. Kuvaaja: Jari Turunen

Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnot myönnettiin alueellisissa urheilugaaloissa

Vuoden 2024 alueellisissa urheilugaaloissa palkittiin jälleen toimijoita Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnolla. Esimerkiksi Pietarsaari, Joensuu ja Janakkala saivat palkintonsa hyvästä työstä lasten ja nuorten liikkumisen sekä harrastusmahdollisuuksien edistämiseksi.

Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnot jaetaan yhteistyössä Liikkuvan koulun, Olympiakomitean ja Liikunnan aluejärjestöjen kanssa. Palkintoja jaettiin ensi kertaa vuonna 2018. Vuonna 2024 palkittavia oli enemmän kuin koskaan aiemmin, yhteensä 15 palkinnon saanutta tahoa. Lista kaikista palkituista löytyy tämän artikkelin lopusta.

Pietarsaaren kaupunki – Keski-Pohjanmaan Urheilugaala

Pietarsaaren kaupunki palkittiin Keski-Pohjanmaan Urheilugaalassa Ylivieskassa 20.1.2024. Palkinto myönnettiin, sillä Pietarsaaren harrastustoiminta on erinomaisen monipuolista ja sitä järjestetään yhteistyössä koulujen, paikallisten urheiluseurojen ja yritysten kanssa.

Pietarsaaressa harrastusmahdollisuuksia tarjotaan myös kaksikielisesti. Harrastustoiminta toteutuu pääsääntöisesti koulujen tiloissa, mutta erityisiä tiloja tarvitsevia harrastuksia, kuten joitakin liikuntaharrastuksia, viedään niille sopiviin yhteistyökumppaneiden tiloihin.

Erityisesti liikuntakerhoissa on Pietarsaaressa monipuolinen valikoima. Useat liikuntaharrastukset toimivat kokeilulajiperiaatteella, joten harrastuksissa lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus päästä tutustumaan useisiin eri liikuntamuotoihin kerralla.

Harrastamisen Suomen malli Joensuussa – Pohjois-Karjalan Urheilugaala

Joensuun Harrastamisen Suomen malli palkittiin Pohjois-Karjalan Urheilugaalassa Joensuussa 27.1.2024. Palkinto myönnettiin kiitoksena onnistuneesta ja koko ajan kehittyvästä koordinointityöstä hankekoordinaattori Tiia Turusen johdolla. Pohjois-Karjalassa jaettiin kyseinen palkinto ensi kertaa tällä nimellä.

Joensuussa koko alue on mukana harrastustoiminnan kehittämisessä kunnan syrjäisimmät alueet mukaan lukien. Uusia toimijoita pyritään saamaan jatkuvasti mukaan toimintaan.

Harrastustoiminnassa hyödynnetään hienosti uutta Sirkkalan liikkumiskeskusta niin lasten ja nuorten ohjattuun kuin omaehtoiseenkin liikkumiseen. Liikkumiskeskuksessa on myös paljon uusia innovaatioita erityisesti yläkouluikäisten liikkumiseen innostamiseen, kuten esimerkiksi roolipelejä, parkouria, esportsia ja boulderointia. Osa kerhoista järjestetään myös etänä Discordissa.

Joensuussa erityisesti yläkoululaisten liikuttamiseen on panostettu, ja esimerkiksi crossfit-harrastusryhmät ovat täynnä. Vuosittain tehdään harrastekysely, jonka pohjalta lasten ja nuorten toiveita kuullaan. Joensuu tarttuu erityisesti niiden lasten ja nuorten toiveisiin, joilla ei ole vielä harrastusta, ja pyrkii toteuttamaan ne, jotta ihan kaikilla olisi mahdollisuus harrastamiseen.

Janakkalan kunta – Hämeen Urheilugaala

Janakkalan kunta palkittiin Hämeen Urheilugaalassa Tampereella 2.2.2024. Palkinto myönnettiin, sillä Janakkala on kehittänyt Harrastamisen Suomen mallin toimintaa todella oppilaslähtöisesti. Lasten ja nuorten toiveita on kuunneltu Janakkalassa laajasti.

Janakkalan mallin toimintakausilla harrastustarjonnassa on ollut muun muassa kalliokiipeilyä, laskettelua, skeittausta, parkouria, karatea, pipolätkää, taitoluistelua sekä frisbeegolfia. Keväällä 2024 tehtyjen kyselyiden perusteella kootaan jälleen uusia liikunnallisia harrastusvaihtoehtoja seuraavalle lukuvuodelle lasten ja nuorten toiveiden mukaisesti. Uusina lajikokeiluina tulevalle hankekaudelle on tulossa muun muassa tanssinopetusta, cheerleadingia sekä trial-moottoripyöräilyä.

Tällä hetkellä lasten ja nuorten toiveesta Janakkalassa toimii esimerkiksi erilaisia palloilukerhoja, liikuntaseikkailukerhoja, Kangoo Kids -kepparikerho, yläkoululaisten kuntosaliryhmä, alakoululaisten liikuntaryhmä sekä etsivää harrastustoimintaa. Harrastuksia järjestetään yhteistyössä paikallisten seurojen ja toimijoiden kanssa.

Kaikki alueellisissa urheilugaaloissa jaetut Harrastaminen koulupäivän yhteydessä -palkinnot

• Metka – Tornion harrastamisen malli, Lapin Urheilugaala, 13.1.2024
  • Jormuan Tarmokkaat Urheilijat ry, Kainuun Urheilugaala, 19.1.2024
  • Pietarsaaren kaupunki, Keski-Pohjanmaan Urheilugaala, 20.1.2024.
  • Budoseura Imatran Kusanku ry, Etelä-Karjalan Urheilugaala, 26.1.2024
  • Savonlinnan kaupunki, Etelä-Savon Urheilugaala, 26.1.2024
  • Limingan kunta, Pohjois-Pohjanmaan Urheilugaala, 26.1.2024
  • Kannonkosken kunta, Keski-Suomen Urheilugaala, 26.1.2024
  • Iisalmen harrastamisen malli IHMe, Pohjois-Savon Urheilugaala, 26.1.2024
  • Joensuun Harrastamisen Suomen malli, Pohjois-Karjalan Urheilugaala, 27.1.2024.
  • Naantalin kaupunki, Varsinais-Suomen Urheilugaala, 27.1.2024
  • Janakkalan kunta, Hämeen Urheilugaala, 2.2.2024
  • KTP koripallo ry, Kymenlaakson Urheilugaala, 2.2.2024
  • Harkku – Seinäjoen harrastamisen malli, Pohjanmaan Urheilugaala, 3.2.2024