ULP 2024

Unelmien liikuntapäivä – Drömmarnas motionsdag 10.5.

Unelmien liikuntapäivä rakentuu omille ideoille, kokeiluille ja yhdessä tekemiselle yli raja-aitojen. Se on kaikenlaisen liikkumisen pop up -päivä, johon kuka tahansa voi osallistua ja järjestää tapahtumia.

Tänä vuonna Unelmien liikuntapäivää vietetään Pyöräilyviikon aikana, 3.–12.5.2024, joten Pyöräilyviikosta voi hakea inspiraatiota oman Unelmien liikuntapäivän suunnitteluun. Pyöräilyviikon pääteemana on liikennerauha ja lisätietoja löydät täältä. Dessutom ordnar Finlands Svenska Idrott en rolig utmaning: ”Ut och spring”.

Unelmien liikuntapäivää on toteuttamassa suuri joukko eri toimijoita yhdessä. Sitä ovat edistämässä lukuisat liikunta-, urheilu- ja terveysorganisaatiot sekä kunnat. Päivä voi täyttyä esimerkiksi avoimista harjoituksista, pihaleikeistä, metsäseikkailuista, kävelykokouksista, taukojumpista, pyörälenkeistä ja lajikokeiluista. Kuka tahansa voi järjestää iloisen liikkumisen tapahtuman ja olla mukana rakentamassa liikkumisen juhlapäivää. Päivän tavoitteena on innostaa ihmisiä liikkumaan ja löytämään uusia tapoja liikkua.

Tee Unelmien liikuntapäivänä oma liikettä lisäävä lupauksesi

Tänä vuonna Unelmien liikuntapäivä on mukana mahdollistamassa toimintakykyistä Suomea. Nyt on oikea aika tehdä liikettä lisäävä lupaus, liikkua itse tai liikuttaa muita sen mukaisesti.

Kerro mikä on sinun lupauksesi omassa tai yhteisösi arjessa, perheenjäsenenä tai ystävänä, työkaverina tai valmentajana. Viesti lupauksestasi somessa 10.5. aihetunnisteilla #unelmienliikuntapäivä, #LupausSuomelle / #LöftetillFinland.

Ideoita ja inspiraatiota voit hakea muiden antamista lupauksista Suomi – toimintakykyinen maa ja kansa -verkkosivujen lupaukset-osiosta.

Aktiivista kulkemista tai vaikkapa pyöräilypäivä?

Omin voimin kulkeminen eli aktiivinen kulkeminen esim. varhaiskasvatukseen, kouluun tai työpaikoille, on helppo tapa lisätä liikkumista arjessa. Pyöräilyviikkoa vietetään 3.–12.5.2024 ja jokaiselle päivälle on suunniteltu eri teemoja. Voisiko teidän koulussa järjestää vaikkapa pyöräilypäivän?

Aktiivisesti kuljettu koulupäivä liikuttaa. Parinkin kilometrin edestakaisesta matkasta kertyy vuodessa valtavasti kilometrejä. Arkiliikunta on lapsille yhtä arvokasta kuin aikuisille. Aina ei tarvitse lähteä varta vasten liikkumaan, kun kävely, pyöräily tai vaikka potkulautailu lisäävät liikettä arkeen. Lapsen kanssa voi käydä myös keskustelua siitä, miten moniin asioihin koulumatkaliikkuminen vaikuttaa: ilmanlaatu paranee, koulumatka on kiinnostavampi ja pää on virkeämpi aamulla ja iltapäivällä.

Katso myös 10 askelta aktiivisiin ja kestäviin liikkumistapoihin.

Ut och spring under Drömmarnas motionsdag

Som tema i år har Finlands Svenska Idrott en rolig utmaning som heter ”Ut och spring” och välkomnar alla skolor, daghem och hobbygrupper att delta! Vårt mål är att tillsammans springa så långt som möjligt!

När och hur?

10 maj 2024, anmäl din grupp med senast den 7 maj. Du kan också välja en dag som passar dig och din grupp bättre under samma vecka (6-10.5.2024). Det är gratis att delta. När du anmält din grupp får du en behändig lista där du fyller i hur långt barnen i din grupp sprungit. Du får också ett diplom som ni kan dela ut till barnen efter evenemanget. Diplomet och resultatlistan hittar du även på denna sida längre ner.

Läs mera och anmäl er