Oppilas ja aktiivisuuskello.

Aktiivisuuden mittaus-, arviointi- ja seurantavälineitä kouluille

Mittaaminen ja tulosten pohtiminen voi olla oppilaalle hauskaa vaihtelua arkeen. Samalla se toteuttaa Opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita ajattelun kehittämisestä ja itsestään huolehtimaan oppimisesta sekä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.

Oman liikkumisen monitorointi voi myös opettaa teknologian käsittelytaitoja ja kriittistä ajattelua eri menetelmiä kohtaan. Aktiivisuuden määrän arvioiminen ja sen pohtiminen soveltuu paremmin vanhemmille oppilaille (4–9 lk.) tai toisen asteen opiskelijoille.

Tärkeintä ei ole numeroiden metsästäminen vaan oman liikkeen määrän ja arkiaktiivisuuden hahmottaminen erilaisina päivinä. Mittaus voidaan sisällyttää esimerkiksi liikunta tai terveystiedon oppisisältöön.

Sovellukset

Oppilaiden älypuhelimia voi hyödyntää aktiivisuuden tai askeleiden mittaamisessa käyttäen vaikka joitain seuraavista sovelluksista:

• Moves (Android ja iOS)
  • Terveys (iOS)
  • Google fit (Android)
  • S Health (Android)

Askelmittari

Joskus yksinkertainen on kaunista. Askelmittarilla on helppo kartoittaa päivittäinen askelten määrä:

• Omron Walking style IV, Walking Style One 2.0
  • Fitbit Zip, One

Aktiivisuusmittari

Aktiivisuusmittari tarjoaa askelmittaria tarkempaa tietoa aktiivisuuden intensiteetistä:

• Polar Active, Loop, A300, M200
  • Fitbit Alta
  • Withings Go
  • Xiaomi Mi band

Lue lisää aktiivisuuden seurannasta:

Miksi liikkuminen on tärkeää ja miksi sen määrää kannattaa arvioida, myös kouluissa?

Liikkuvatko meidän oppilaamme tarpeeksi – miten mitata?

• Nimi: Janne Kulmala
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: LIKES-tutkimuskeskus