KouluPT-hupparin selästä kuva

Hämeenlinnassa oppilaiden hyvinvointia ja Move!-polkua edistetään yhteistyöllä

Hämeenlinnassa Move!-polun ja kouluPT-toiminnan tavoitteena on luoda selkeä prosessi, jossa eri toimijat, kuten opettajat ja terveydenhoitajat työskentelevät yhdessä oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Move!-prosessi on käynnistynyt Hämeenlinnassa viime lukuvuonna osana yläkoulujen Liikkuva koulu –hanketta ja varsinaiset toimenpiteet on aloitettu tänä syksynä.

–  Olemme valmistelleet prosessia jo pitkään, ja nyt syksyn alussa pääsimme aloittamaan varsinaisen työn, Hämeenlinnan kaupungin opetuspalveluiden asiantuntija Niina Heikkilä

Niina Heikkilä korostaa erityisesti yhteistyön merkitystä Move!-polun sekä nuorten liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämisessä.

– On tärkeää, että rehtorit, liikunnanopettajat, terveydenhoitajat ja liikuntaneuvoja työskentelevät yhdessä oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseksi ja edistämiseksi.

Matalan kynnyksen liikuntaneuvontaa yläkouluissa

Hämeenlinnan kaupungin ensimmäinen kouluPT Noora Jakobsson on aloittanut liikuntaneuvojan tehtävässään syksyllä 2024. Hänen tehtävänään on järjestää yläkoulujen oppilaille maksutonta matalan kynnyksen liikuntaneuvontaa. Tavoitteena on tarjota oppilaille yksilöllistä ohjausta ja tukea liikunnalliseen elämäntapaan.

Hämeenlinnassa liikuntaneuvontaa tarjotaan tällä hetkellä yläkouluikäisille kaupungin seitsemässä yläkoulussa. Nuori voi tutustua yhdessä kouluPT:n kanssa oman alueensa liikkumis- ja harrastamismahdollisuuksiin, osallistua yksilöohjaukseen sekä saada tukea omaehtoiseen liikkumiseen.  KouluPT on lisäksi mukana Move! -mittauksissa ja hänen osaamistaan hyödynnetään myös mittausten suunnitteluvaiheessa, ennen varsinaisia mittauksia.

Koulu-PT:n luokse voi ohjautua joko opettajan, terveydenhoitajan tai huoltajan aloitteesta. Nuori voi ilmoittautua liikunnanohjaukseen myös oma-aloitteisesti, mutta huoltajan lupa tarvitaan aina. Tavoitteena on, että myös Move! -mittaustulosten avulla terveydenhoitajat pystyvät ohjaamaan nuoria jatkossa kouluPT:n ohjaukseen.

– Me olemme syksyn aikana kiertäneet yläkouluissa ja miettineet koulukohtaisesti, miten Move!-prosessit ja kouluPT-toiminta lähtisivät aina kyseisissä kouluissa parhaiten liikkeelle, Niina Heikkilä kuvailee.

Yksilöllistä liikuntaneuvontaa oppilaan omien tavoitteiden ja elämäntilanteen mukaan

Liikuntaneuvontaa toteutetaan aina oppilaan omien toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Ensimmäiseksi kouluPT:n luokse ohjautuneen oppilaan kanssa keskustellaankin yhdessä nuoren odotuksista ja tarpeista. Liikuntaneuvonta määräytyy aina yksilökohtaisesti ja jokaiselle oppilaalle mietitään juuri hänelle ja hänen elämäntilanteeseensa parhaiten sopivia keinoja liikkumisen ja aktiivisuuden lisäämiseen.

– Joidenkin oppilaiden kanssa olemme suunnitelleet kuntosaliohjelmia ja tutustuneet kuntosalin käyttöön, kun taas toiset oppilaat ovat hyötyneet enemmän kotitreeniohjelmista. Myös vapaa-ajan mieleisten harrastusten löytymiseen on tarjottu tukea ja selvitetty apuna esimerkiksi polkupyörien lainausmahdollisuuksia, Jakobsson kertoo ensimmäisistä yksilöohjauksistaan.

Jakobssonin mielestä erityisesti rehtoreiden tuki kouluPT-toiminnalle on ollut tärkeää.

– Rehtorit ovat ottaneet toiminnan hyvin vastaan. Tämä on mahdollistanut sen, että olen voinut työskennellä kouluilla joustavasti ja aina on löytynyt joka vapaa tila, missä tavata opiskelijoita, Jakobsson iloitsee.

 

Nuorisopassilla maksuttomia harrastusmahdollisuuksia

Move!-polkuun kuuluu Move!-mittausten lisäksi kaikki kouluympäristössä mukana olevat tukipalvelut. Liikkuva koulu –toiminnan kehittäminen lähtee helpoiten liikkeelle kokoamalla kaikki oman kunnan tarjoamat tukipalvelut yhteen.

– Toimintaa ei kannata aloittaa tyhjästä, vaan on järkevää koota kaikki jo olemassa olevat tukipalvelut yhteen ja lähteä työstämään kokonaisuutta niiden ympärille, Heikkilä toteaa.

KouluPT Noora Jakobsson on kiertänyt kouluissa esittelemässä kaupungin maksuttomia liikuntamahdollisuuksia ja tukipalveluita, joihin kuuluvat muun muasssa Liikuntalukkari, Harrastuksen Suomen Mallin -toiminta ja Nuorisopassi.

Nuorisopassi tarjoaa perusopetuksen 5.-9.-luokkalaisille maksuttomia harrastusmahdollisuuksia ja sen tavoitteena on, että nuoret löytävät helpommin kaikki tarjolla olevat mahdollisuudet. Nuorisopassiin on koottu kaikki Hämeenlinnan maksuttomat tukitoimenpiteet, harrastus- ja vapaa-ajan toiminnot sekä esimerkiksi maksuttomia liikuntakokeiluja ja alennuksia vapaa-ajantoimintoihin.

Tavoitteena laajentaa liikuntaneuvontaa myös alakouluihin

Tähän mennessä suurimpana haasteena kouluPT-toiminnan jalkauttamisessa on ollut tiedon levittäminen ja eri toimijoiden sitouttaminen. Niina Heikkilä kuitenkin uskoo, että ensi lukuvuonna toiminta on jo vakiintuneempaa ja prosessi kaikille selkeämpi.

Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu toiminnan laajentaminen myös alakouluihin.

–  Toivomme, että ensi lukuvuonna voimme laajentaa toimintaa myös viides- ja kuudeluokkalaisille. Tämä vaatii toki lisää resursseja, mutta uskomme, että se on mahdollista.

Jakobsson lisää, että myös ryhmäohjauksia on suunnitelmissa tulevaisuudessa:

–  Suunnittelemme ryhmäohjauksia, kunhan saamme tarpeeksi oppilaita lähtemään toimintaan mukaan. Suunnitteilla on esimerkiksi tytöille suunnattu oma liikuntaryhmä kevätlukukaudelle, Jakobsson kertoo.

Lisätietoja

Niina Heikkilä
Hämeenlinnan kaupungin opetuspalveluiden asiantuntija
niina.heikkila@hameenlinna.fi

Lue aiemmat Move!-artikkelimme!

  • KouluPT kannustaa lasten ja nuorten hyvinvointiin Jyväskylässä – toimintamalli tukee myös Move!-mittauksia (Lue tästä)
  • Move!-tulokset ohjaavat koulu-PT:n luokse Ylöjärvellä (Lue tästä)
  • Kouvolan uusi Move!-toimintamalli on moniammatillisuuden taidonnäyte (Lue tästä)
  • Sastamalassa Move!-mittauksia ei tarvitse enää jännittää (Lue tästä)

Lapset juoksevat koulun kentällä.