Koulupäivät ovat pojille selvästi aktiivisempia kuin tytöille. Sukupuolten välinen ero koulupäivän aikaisen liikkumisen määrässä säilyy lukioikään asti, vaikka sukupuolierot vapaa-ajan liikkumisessa tasoittuvat iän myötä. Jostain syystä siis sama lukujärjestys tuottaa tytöille ja pojille erilaisen määrän liikettä.
Mahdollisia syitä tähän on monia. Tutkimusten mukaan pojat saattavat saada enemmän arvostusta muista asioista kuin koulumenestyksestä ja hallita tilaa koulussa. Tyttöjen liikunnan onkin havaittu lisääntyvän, kun heille järjestään omia liikunta-aktiviteetteja. Tytöt ovat toisaalta enemmistössä esimerkiksi välkkärikoulutuksissa eli aktiivisessa roolissa koulupäivän aikaisen liikkumisen lisäämisessä.
On tärkeää muistaa, että eri menetelmillä mitatut ja analysoidut aktiivisuusmäärät eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Kerätyt aineistot eivät yleensä myöskään edusta täydellisesti koko väestöä, sillä tutkimuksissa monet ryhmät, kuten vähemmän koulutetut ja maahanmuuttajaperheet, ovat usein aliedustettuina. Lisäksi eri mittausmenetelmät ali- ja yliarvioivat eri ihmisryhmien fyysistä aktiivisuutta eri tavoin.
Näkökulmia lasten ja nuorten liikkumisen mittaamiseen ja tulosten tulkintaan -raportin tavoitteena on antaa kokonaiskuva kaikille, jotka tulkitsevat liikkumisen mittaustuloksia ja hyödyntävät niitä liikkumisen edistämisessä. Raportti tarjoaa näkökulmia myös siihen, millä eri tavoilla liikkumissuosituksen toteutumista voi mitata ja mitä tuloksia tulkittaessa tulisi ottaa huomioon.
Lisätietoa:
tutkija Jouni Kallio
jouni.kallio (a) likes.fi
+358407440947
Lue lisää ajankohtaisia aiheita
Hae mukaan Yle Galaxin liikuntatunti -sarjaan!
Galaxin Saku lähtee kiertämään ympäri Suomea ja just sun luokka voi päästä mukaan! Galaxin liikuntatunnilla kaikki pääsevät osallistumaan omista lähtökohdista käsin.
Erilaisten lasten ja nuorten huomioiminen kuntakoordinaattoritapaamisen teemana
Yli 170 lasten ja nuorten liikunnan kuntakoordinaattoria ympäri Suomea olivat viime viikolla koolla jakamassa kokemuksia liikunnallisen elämäntavan edistämisestä.
Lapsen oikeuksien viikko – jokaisen lapsen oikeus oppimiseen
Lapsen oikeuksien viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa. Tänä vuonna Lapsen oikeuksien…