Neljä pilottikoulua mukana Move!-prosessissa
Oulun Move!-prosessin pilottivaihe käynnistyi lokakuussa 2024, ja neljä alueen alakoulua on valittu mukaan kehittämään uutta toimintamallia. Pilotti jatkuu kesäkuuhun 2025 saakka. Oulun Move!-prosessissa yhdistetään Move!-mittaukset ja räätälöity liikuntaneuvonta, tavoitteena luoda pysyvä palveluketju, joka tukee lasten fyysistä toimintakykyä ja hyvinvointia.
Projektikoordinaattori Anna-Kaisa Karppanen painottaa, että uusi toimintamalli tuo tuen suoraan koulun arkeen.
– Liikuntaneuvonta on nyt osa koulupäivää, mikä tekee tuesta saavutettavampaa ja vähentää myös perheiden kuormitusta etsiä neuvontaa koulupäivän ulkopuolelta. Myös kouluterveydenhoitajilla ja opettajilla on mahdollisuus ohjata oppilaita suoraan liikuntaneuvonnan pariin esimerkiksi Move!-mittaustulosten perusteella, Karppanen sanoo.
Vähän liikkuvat lapset kohderyhmänä – kuitenkin avointa kaikille!
Koulun arkeen sisällytettyyn liikuntaneuvontaan ohjaaminen perustuu sekä Move!-mittaustuloksiin, että muihin kriteereihin. Erityisesti vähän liikkuvat lapset ovat toiminnassa kohderyhmänä, mutta kuka tahansa kiinnostunut voi osallistua toimintaan.
– Palveluun voi hakeutua myös silloin, kun tarvitsee tukea ja ohjausta muuhun kuin pelkästään liikkumisen lisäämiseen. Liikuntaneuvonta tukee hyvinvointia kokonaisvaltaisesti tarjoamalla neuvoja esimerkiksi ravitsemukseen, uneen ja paikallaanolon tauottamiseen. Lisäksi liikuntaneuvonta voi auttaa, jos mielekäs harrastus tai liikuntakaveri puuttuu, Karppanen kertoo.
Liikuntaneuvonta käynnistyy aina alkukartoituksella, jossa selvitetään oppilaan liikuntatavoitteet ja -haasteet. Tämän pohjalta laaditaan henkilökohtainen suunnitelma, joka sisältää toimenpiteitä liikkumisen lisäämiseksi, kuten liikuntakokeiluja, omatoimista liikuntaa esimerkiksi urheiluseurassa, vinkkejä paikallaolon vähentämiseen ja aktiivisen arjen tukemiseen sekä mahdollisuuksia osallistua liikuntaan välitunneilla ja koulun tapahtumissa.
Projektityöntekijä Iina Kiiskinen toimii koululla liikunnanohjaajana ja on päivittäin paikalla tapaamassa oppilaita.
– Olen mukana välitunneilla, liikuntatunneilla ja muissa koulun arjen hetkissä. Näin lapset voivat helposti lähestyä minua ja osallistua toimintaan matalalla kynnyksellä. Tulen heille helposti tutuksi, Kiiskinen kertoo.
Perheet tärkeässä roolissa
Seuraava vaihe liikuntaneuvontaprosessissa on säännöllinen seuranta, joka kestää puolen vuoden ajan. Tänä aikana oppilas ja liikunnanohjaaja tapaavat useita kertoja.
– Seurannan avulla varmistamme, että oppilaan asettamat tavoitteet saavutetaan ja liikkuminen lisääntyy. Perheet ovat tärkeä osa prosessia, sillä heidän tukeaan tarvitaan, jotta muutokset siirtyvät myös kodin arkeen, Kiiskinen kertoo.
Puolen vuoden jakson päätteeksi järjestetään loppukartoitus, jossa arvioidaan neuvonnan vaikutukset. Loppukyselyssä tarkastellaan, miten oppilaan liikkuminen on muuttunut, ja pohditaan jatkosuunnitelmia, kuten mielekkään harrastuksen löytämistä tai matalan kynnyksen liikuntakerhoon osallistumista jatkossakin.
– Seuranta ja loppuarviointi auttavat meitä näkemään, mitkä asiat ovat toimineet hyvin ja missä voimme kehittää prosessia edelleen, Kiiskinen summaa.
Kestäviä vaikutuksia kouluyhteisöön
Pilottikoulujen opettajat ja henkilökunta ovat suhtautuneet prosessiin positiivisesti. He ymmärtävät, että liikkumisen lisäämisellä voi olla merkittäviä vaikutuksia oppilaiden oppimiseen ja jaksamiseen.
Oulun Move!-prosessin tavoitteena onkin kehittää pysyvä malli, jota voidaan laajentaa myöhemmin myös muihin alueen kouluihin.
– Move!-prosessin kautta haluamme tarjota lapsille mahdollisuuden löytää liikkumisen ilo, ja samalla tukea heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan, Karppanen summaa.
Lisätietoja
Anna-Kaisa Karppanen
Projektikoordinaattori
anna-kaisa.karppanen@ouka.fi
Lue aiemmat Move!-artikkelimme!
- Lupa liikkua ja harrastaa Tampereella – Yhteistyöllä liikkeelle ja Move!-polkua kehittämään! (Lue tästä)
- Hämeenlinnassa oppilaiden hyvinvointia ja Move!-polkua edistetään yhteistyöllä (Lue tästä)
- KouluPT kannustaa lasten ja nuorten hyvinvointiin Jyväskylässä – toimintamalli tukee myös Move!-mittauksia (Lue tästä)
- Move!-tulokset ohjaavat koulu-PT:n luokse Ylöjärvellä (Lue tästä)
- Kouvolan uusi Move!-toimintamalli on moniammatillisuuden taidonnäyte (Lue tästä)
- Sastamalassa Move!-mittauksia ei tarvitse enää jännittää (Lue tästä)