Joulupukin lenkkareiden pelastusoperaatio

Nyt on hätätilanne! Joulupukin joulumaratonlenkkarit ovat jääneet suutarin kassakaappiin, jonka ovikoodi on kadonnut.

Joulupukilla menee henkinen valmistautuminen jouluaattoon ihan pipariksi, jos hän ei tänä vuonna pääse juoksemaan perinteistä joulumaratonia omilla rakkailla lenkkareillaan. SIA:n (Santa’s Intelligence Agency) tiedustelutietojen mukaan Teillä on opetuksessanne erityisen nokkela luokka ja siksi hän pyytää apua teiltä suutarin kassakaapin ovikoodin selvittämiseen.

Käytännössä oppilaiden pitää purkaa 14 erilaista salakielellä kirjoitettua koodia, joiden avulla saatte selville ovikoodin. Joulupukki juoksee joulumaratonin 22. päivä joulukuuta, joten siihen mennessä tulisi olla valmista.

Toivottavasti olette valmiit ottamaan haasteen vastaan!

Miten pakopelijoulukalenteri toimii:

Liikkuvan koulun pakopelijoulukalenteri panee aivonystyrät töihin vielä joulukuussa. Joulukuun jokaisena arkipäivänä aukeaa yksi pähkinä, jonka ratkaisemalla luokka saa liikunnallisen tuokion.

Pakopelijoulukalenteri on tarkoitettu alakoululaisille, mutta siitä voi olla iloa myös nuorimmille tai vanhemmille oppilaille.

• Ilmoita luokkasi mukaan alla olevasta linkistä.
  • Lukekaa yhdessä oppilaiden kanssa taustatarina Joulupukin lenkkareiden pelastusoperaatio.
  • Saat ilmoittautumisen vahvistusviestissä valmiit ohjeet ja tulostettavan materiaalin kaikkiaan 14 tehtävään. Tehtävät on tarkoitus suorittaa joulukuun arkipäivinä. Viimeinen tehtävä torstaina 21.12.
  • Tulosta päivän tehtävä ja jaa oppilaille.
  • Oppilaat kannattaa jakaa pienryhmiin, jolloin mahdollisimman moni pääsee kokemaan hoksaamisen ilon. Jos koko luokka ratkaisee koodeja yhdessä, niin helposti nopeimmat jyräävät hitaat.
  • Kun tehtävä on ratkaistu, opettaja syöttää ratkaisukoodin päivän lukkoon, joka löytyy pdf-joulukalenterista.
  • Vastaukseksi saadaan kassakaapin ovikoodin yksi kirjain ja liikunnallinen hetki. Liikunnallisen hetken luokka tekee yhdessä (esimerkiksi tehkää viisi X-hyppyä).
  • Viimeisenä päivänä, kun kaikki kassakaapin ovikoodin merkit ovat kasassa ja oikea sana selvinnyt, oppilaat saavat diplomin.

Ilmoita luokkasi pakopelijoulukalenteriin

Jakakaa tunnelmia

Julkaiskaa pakopelitunnelmianne Instagramissa ja tägätkää mukaan @Liikkuvakoulu. Näin muutkin pääsevät ihastelemaan juuri teidän luokkanne toimintaa. Ettehän jaa somessa ratkaisuja arvoituksiin…

Pakopelijoulukalenteri on toteutettu yhdessä Raisu Designin kanssa. Siirry verkkosivuille.

Jäikö joku epäselväksi? Tai eikö tehtävä ratkea?
Ole yhteydessä
liikkuvakoulu@jamk.fi