Säätäjän kesäpakopelin ilmoittautuminen. Piirretty kuva jossa aurinkoa, vettä ja punainen rapu

Säätäjän kesäpakopeli

Nyt on hätätilanne! Säätäjän toimenkuvaan kuuluu sään säätäminen, mutta nyt tärkein työväline – sääkone – on ruvennut temppuilemaan. Siinä meinaa välillä jumittaa talvitoiminnot päälle.

Sääkoneen akkuihin pitäisi saada ladattua paljon positiivista energiaa ja siihen Säätäjä tarvitsee koululaisten apua. Kuuden treeniliikkeen kombinaatiolla saadaan nopeasti ladattua sääkoneen akkuihin lisää positiivista energiaa.

Käytännössä oppilaiden tehtävänä on purkaa salatut viestit ja sitten suorittaa päivän treeniliike – yhdessä tietenkin.

Toivottavasti olette valmiit ottamaan haasteen vastaan, jotta sää saadaan pysymään lämpimänä koko kesän!

Miten kesäpakopeli toimii:

Liikkuvan koulun maksuton kesäpakopeli panee aivonystyrät töihin vielä toukokuussa. Toukokuun kahdelle viimeiselle viikolla aukeaa kuusi pähkinää, jotka ratkaisemalla luokka saa liikunnallisen tuokion.

Kesäpakopeli on tarkoitettu alakoululaisille, mutta siitä voi olla iloa myös nuorimmille tai vanhemmille oppilaille.

• Ilmoita luokkasi mukaan alla olevasta linkistä.
  • Saat viimeistään viikolla 20 valmiit ohjeet ja tulostettavan materiaalin kaikkiaan 6 tehtävään. Tehtävät on tarkoitus suorittaa toukokuussa kahtena viimeisenä viikkona joka toinen päivä, mutta niitä voi myös suorittaa omaan tahtiin.
  • Lukekaa yhdessä oppilaiden kanssa taustatarina Säätäjän ongelmista.
  • Tulosta päivän tehtävä ja jaa oppilaille.
  • Oppilaat kannattaa jakaa pienryhmiin, jolloin mahdollisimman moni pääsee kokemaan hoksaamisen ilon. Jos koko luokka ratkaisee koodeja yhdessä, niin helposti nopeimmat jyräävät hitaat.
  • Kun tehtävä on ratkaistu, opettaja syöttää ratkaisukoodin päivän lukkoon, joka löytyy pdf-kalenterista.
  • Vastaukseksi saadaan kaksi kirjainta avainsanaan ja liikunnallinen hetki. Liikunnallisen hetken luokka tekee yhdessä (esimerkiksi tehkää viisi X-hyppyä).
  • Viimeisenä päivänä oppilaat saavat diplomin ja kesätervehdyksen.

Kesäpakopelin tehtävät ovat suomeksi ja ruotsiksi.

Ilmoita luokkasi kesäpakopeliin

Jakakaa tunnelmia

Julkaiskaa pakopelitunnelmianne Instagramissa ja tägätkää mukaan @Liikkuvakoulu. Näin muutkin pääsevät ihastelemaan juuri teidän luokkanne toimintaa. Ettehän jaa somessa ratkaisuja arvoituksiin…

Pakopelijoulukalenteri on toteutettu yhdessä Raisu Designin kanssa. Siirry verkkosivuille.

Jäikö joku epäselväksi? Tai eikö tehtävä ratkea?
Ole yhteydessä
liikkuvakoulu@jamk.fi