Tehtäväideoita toiminta-alueittain
Toiminta-alueittain etenevien oppilaiden opetuksessa aikuisen henkilökohtainen tuki ja ohjaus ovat tärkeitä. Vihkon toiminta-alueet pohjautuvat opetussuunnitelmaan, mutta on huomioitava, että alueet usein yhdistyvät toiminnallisessa tekemisessä. Vihko on vapaasti käytettävissä.
Harjoitusten toiminta-alueet
Kognitiiviset taidot: Kognitiivisten taitojen oppimisen tavoitteena on, että oppilas aktivoituu ja oppii käyttämään aistejaan ympäröivän todellisuuden hahmottamiseen. Vihkon harjoitukset sisältävät muun muassa aistien stimulointia ja harjoittamista sekä valinnan, ongelmaratkaisun ja syy-seuraussuhteen oppimisen harjoituksia.
Kommunikaatiotaidot ja sosiaaliset taidot: Kommunikaatiotaitojen ja sosiaalisten taitojen opetuksen lähtökohtina ovat muun muassa vuorovaikutustaitojen kehittyminen, osallisuus ja kielellisen tietoisuuden tukeminen. Vihkon harjoitusten tavoitteena on järjestää mahdollisuuksia oppilaiden välisille kohtaamisille kouluarjessa.
Motoriset taidot: Motoristen taitojen opetuksen tavoitteena on vahvistaa oppilaan kehon hahmotusta sekä edistää kokonais- ja hienomotoristen taitojen kehittymistä. Vihkon harjoitukset tukevat ensisijaisesti oppilaiden kehonhahmottamisen edistymistä.
Harjoitukset ovat koostaneet Tiernan koulun opettajat Satu Muurikainen ja Maria Posio.
Lataa ideamateriaalit!
-
Yhteystiedot
- Nimi: Kati Grekula
- Yksikkö / yhteistyökumppani: Oulun kaupungin liikuntakoordinaattori
- Sähköposti: kati.grekula@ouka.fi