Yläkoulun yhteinen suunnistustapahtuma

Yläkoulun suunnistustapahtuma loi yhteisöllisyyttä Kauhajoella

Kauhajoen yhteiskoulussa toteutettiin koko yläkoulun osallistava suunnistustapahtuma, joka sai oppilailta runsaasti kiitosta. Suunnistustapahtuma yhdisti koulun leikkimieliseen ja vauhdikkaaseen kilpailuun. Lue alta, miten tapahtuma toteutettiin askel askeleelta.

Kauhajoen yhteiskoulussa vauhtia riitti, kun koulussa päätettiin toteuttaa koko yläkoulun yhteinen suunnistustapahtuma. Idea suunnistustapahtumasta syntyi terveystiedon ja kotitalouden opettajalle Hanna Pentilälle, joka halusi leikkimielisesti toteuttaa yläkoulun yhteisen ”Jukolan”.

– Päätimme toteuttaa suunnistustapahtuman matalalla kynnyksellä oman koulumme piha-alueella, joka on kuitenkin suhteellisen suuri. Saimme käyttöömme jopa suunnistusjaostossa tehdyt oikeat suunnistuskartat. Suunnistus toteutettiin viuhkasuunnistuksena, Pentilä kertoo.

Lue alta, miten Kauhajoen yhteiskoulussa koko yläkoulun yhteinen suunnistustapahtuma toteutettiin askel askeleelta.

Step-by-step: Koko koulun suunnistustapahtuma

1. Suunnistuksessa kisataan muita luokkia vastaan. Luokka jaetaan esimerkiksi kuuteen samankokoiseen joukkueeseen (esim. pareiksi). Ideana on, että kukaan ei kierrä rasteja yksin.
  2. Valmistellaan suunnistusrata siten, että siinä on esimerkiksi kuusi rastia. Jokaisella rastilla on opettaja tai kaksi opettajaa. Luokanohjaajat pysyvät oman luokkansa kanssa. Jokaisella rastilla on kaksi kirjainta, jotka suunnistajien täytyy painaa mieleensä.
  3. Lähetetään yhteislähtönä jokaisesta luokasta ensimmäinen joukkue matkaan. Kun joukkue palaa takaisin kirjaimet mielessään, seuraava joukkue voi lähteä matkaan.
  4. Kun kukin joukkue palaa takaisin, kerätyt kirjaimet saa kirjata muistiin luokanohjaajalla olevilla kynällä ja paperilla. Kaikki kirjaimet tulee saada kerättyä, sillä kirjaimista muodostuu sana (sana voi olla esimerkiksi 7.- ja 8.-luokkalaisilla suomeksi ja 9.-luokkalaisilla englanniksi).
  5. Luokka saa rakentaa itse oman strategiansa: kerääkö yksi joukkue vain yhdet kirjaimet yhdeltä rastilta ja seuraava joukkue seuraavat kirjaimet?
  6. Voittajaluokka on se, joka annetun ajan puitteissa saa kerättyä kirjaimet ja muodostettua niistä oikean sanan.

Positiivista palautetta ja yhdessä tekemistä

Pentilä kertoo, että suunnistustapahtuma sai loistavaa palautetta yläkoululaisilta. Erityisesti kiitosta tapahtuma sai siitä, että siinä osallistettiin koko koulua, luokanohjaajat ja opettajat mukaan lukien.

– Yllätyimme siitä, että suunnistustapahtuma oli niinkin tykätty juttu. Moni oppilas tuli kiittämään siitä, ettei suunnistaa tarvinnut veren maku suussa. Vaikka tapahtumassa piti juosta, myös aivopähkinää riitti sanaa muodostaessa. Tapahtumassa oli jokaiselle siis jotakin, Pentilä hymyilee.

Samankaltainen suunnistustapahtuma on helppo rakentaa minkä koulun pihaan tahansa. Suunnistustapahtuma oli matalan kynnyksen juttu myös siksi, että se vei oppilailta ja opettajilta vain yhden oppitunnin. Eri luokka-asteet voidaan ottaa pihalle kisailemaan eri tunneilla.

– Palkitsimme voittajaluokan padelhallivuorolla, keilauksella tai sulkapallovuorolla. Toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneille luokille annoimme urheilujuomapullot ja Elovena-välipalapatukat.

Koska tapahtuma oli niin onnistunut, järjestetään se tulevaisuudessa uudelleen siten, että mukaan otetaan myös alakoulu. Tapahtuma viedään tällöin myös Kalajoen jokirantapuistoon, pois koulun pihasta.

– Monesti sanotaan, etteivät yläkoululaiset viitsi tai jaksa panostaa tällaisiin tempauksiin. Kyllä yläkoululaiset saa innostettua mukaan, se vaan vaatii isomman tsemppaamisen ja esimerkiksi koko koulun yhteisen panostuksen, Pentilä tiivistää.

Jutun kuva: Kuvituskuva / Getty Images

• Nimi: Hanna Pentilä