Woodgrouse-pelin logo

Woodgrouse – yhteisöllinen ja iloa tuottava vahvuusmittelö

Woodgrouse-peli on Oulun Metsokankaan koulun lukuvuoden 2019–2020 viidesluokkalaisten innovoima, ideoima, suunnittelema ja toteuttama yhteisöllinen vahvuusmittelö, jonka tarkoituksena on löytää omia ja toisten vahvuuksia sekä hyödyntää niitä yhteiseen hyvään.

Peli on suunnattu niin ala- kuin yläkoululaisille, ja sitä voi pelata jopa useiden lukukausien ajan. Pelin ideana on kerätä joukkueina yhteisöllisiä pisteitä. Koska kaikki tehtävät vaativat erilaisia taitoja, pistetilanne pysyy tasaisena. Suurimmassa osassa tehtävistä joukkue kisaa yhdessä, mutta toisinaan voi olla myös tehtäviä, joihin joukkue valitsee jäsenistään pari suorittajaa ja muut ovat kannustajina. Tällöin omien ja toisten vahvuuksien tunnistaminen korostuu ja toisten vahvuuksia opitaan arvostamaan.

Pelissä ei ole yhtä voittajaa, vaan pelin aikana kaikki joukkueet voittavat vuorotellen, sillä tehtävät ovat monipuolisia.

– Tavoitteena onkin luoda yhteishenkeä voittamisen sijaan, ja peli sopiikin erinomaisesti ryhmäytymistehtäväksi. Tehtävissä korostuvat yhteisöllisyys, yhteistyö, sinnikkyys, toisten tukeminen ja kehuminen sekä yhteen hiileen puhaltaminen, kertovat peliä kehitelleiden luokkien opettajat Jaana Hekkanen ja Timo Fordell.

Alla olevassa materiaalissa on tarkemmat ohjeet pelin suorittamiseen, 27 pienryhmille sopivaa esimerkkitehtävää sekä seitsemän esimerkkitehtävää, joissa yksi tai pari ryhmäläistä suorittaa tehtävän ja muut kannustavat. Tehtäviä voi keksiä lisää esimerkiksi yhdessä oppilaiden kanssa.

• Nimi: Jaana Hekkanen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Metsokankaan koulu