Koulukoira hommassaan.

Vuh! Koulukoira toiminnallistaa oppimista

Koulukoira voi parhaimmillaan motivoida oppimaan, rauhoittaa vilkasta luokkaa ja tuoda toiminnallisuutta oppimiseen. Maria Sihvolan oma koulukoira Mimmi on nyt eläkkeellä, mutta ehti nauttia työstään kahdeksan vuoden ajan.

Voiko koira kuulua kouluun ja osaksi opetusta? Kyllä voi, ja koulukoiratrendi kasvaakin Suomessa kovaa vauhtia. Koulukoiratoiminnan ideana on tuoda koira kouluun monipuoliseksi osaksi oppimista ja opettamista. Koira-avusteisessa työskentelyssä yhdistyykin opettajan pedagoginen ammattitaito sekä oman koiran ja eläinavusteisen työmuodon tunteminen.

– Koiran tehtävänä on toimia pedagogisena välineenä, se ei siis tule kouluun päivähoitoon tai pelkästään rapsuteltavaksi. Opetus on koira-avusteista, ja koira on siinä mukana eri tavoin. Jotkut käyttävät opetuksessaan välineenä esimerkiksi musiikkia, me puolestaan käytämme koiraa, kertoo Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n hallituksen jäsen Maria Sihvola.

Koirat kasvatus ja kuntoutustyössä ry:n tehtävänä on huolehtia koulukoiratoiminnan eettisyydestä ja turvallisuudesta. Yhdistys järjestää koirien soveltuvuuskokeita sekä opettajille koulukoiratoimintaan liittyvää täydennyskoulutusta yhdessä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa. Täydennyskoulutus, koiran soveltuvuuskoe sekä yhteinen työnäyttö täytyy olla suoritettuna, jotta koirakko voi alkaa yhdessä opetushommiin.

– Meille on tärkeää, että kaikki kouluissa työskentelevät koirat olisivat testattuja ja opettajat tuntisivat koiransa riittävän hyvin. Tällä tavalla vältetään vahinkoja ja luodaan kaikille turvallinen oppimisympäristö, kertoo Sihvola.

Koulukoira luokassa.

Koulukoira tuo toiminnallisuutta ja liikettä oppimiseen

Erityisopettaja Maria Sihvolan oma labradorinnoutaja Mimmi on ollut koulussa mukana aivan pentuajoistaan saakka. Mimmi on nyt siirtynyt eläkkeelle, mutta vierailee koulussa mukana vielä silloin tällöin. Sihvolan mukana koulussa kulkee nyt lainakoira Fila. Mimmi ja Fila ovat vuosien saatossa tuoneet mukanaan oppimisen iloa, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja toiminnallisuutta oppimiseen.

– Luokassa koira osaa esimerkiksi pyörittää noppaa, jonka avulla voidaan opetella matematiikkaa. Koira vie oppilaille tehtäväpusseja tai pyörittää onnenpyörää, ja näin antaa oppilaille erilaisia tehtäviä. Joskus oppilas saa antaa koiralle herkun, kun kaikki tehtävät on tehty, kertoo Sihvola.

Koulukoira voi olla motivoimassa oppilaita myös liikkumaan. Sihvolan koulukoira on ollut mukana esimerkiksi koko koulun yhteisellä Unicef-kävelyllä. Myös oman luokan kanssa on koiraa ulkoilutettu yhdessä, ja talvella rakennettu lumiukkojakin. Sihvolan mukaan osa koulukoirien kanssa toimivista opettajista pitää koulukoiraa mukana myös liikuntatunneilla.

Miten mukaan koulukoiratoimintaan?

Koulukoiratoimintaan mukaan pääsemiseksi on hyvä tutustua Koirat kasvatus- ja koulutustyössä ry:n verkkosivuihin ja Facebook-sivuihin. Ensimmäinen askel on osallistua koiran kanssa soveltuvuuskokeeseen, joita järjestetään tasaisin väliajoin ympäri Suomen. Soveltuvuuskokeista tiedotetaan yhdistyksen sivuilla.

• Nimi: Maria Sihvola
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Koulutus- ja koirakoevastaava