Lapset kävelevät pihalla kivien päällä.

Ryhmäytymistä luonnossa

Uusi lukuvuosi ja uudet luokkakaverit? Kokeilkaa ryhmäytymistä liikkeen ja liikunnan avulla! Kokosimme tähän tekstiin ryhmäytymisideoita, joita voi toteuttaa koulun lähiluonnossa. Parhaimmillaan ideoita voi hyödyntää, vaikka ryhmässä olisi esimerkiksi kielimuureja. Pääset kuhunkin ryhmäytymisideaan klikkaamalla idean otsikkoa.

1. Metsäkoulutoiminta

Metsäkoulutoiminta voi eri kouluissa näyttää erilaiselta: koulu voidaan siirtää metsään esimerkiksi kerran viikossa, kuukaudessa tai lukuvuodessa. Metsässä opitaan asioita toiminnallisesti sekä luokkarajat ylittäen ja samalla tutustutaan suomalaiseen luontoon.

2. Pedagogiset pihapelit

Pedagogiset pihapelit -opas kokoaa yhteen pihapelejä, jotka ovat saaneet ideansa monille lapsille tutuista klassikkopeleistä. Koska pelit pohjautuvat tuttuihin peleihin, on muokattu peli-idea helppoa omaksua. Oppaassa on pedagoginen pihapeliversio esimerkiksi Afrikan tähdelle, bingolle, ristinollalle, Kimblelle ja muistipelille.

3. Ulkoluokka-materiaalit

Ulkoluokka-materiaaleista löytyy erilaisia pelejä ja leikkejä, lajikortteja sekä opettajille suunnattuja vinkkejä ulkona opettamiseen. Esimerkiksi leikkikorttien avulla ulos voi lähteä ryhmäytymään ilman suurempia valmisteluja.

Uusimmat ideamme