Oppilaat pelaamassa koripalloa.

Personal trainer -opiskelijat liikuttavat yläkoululaisia Rovaniemellä

Tänä syksynä alkaneessa pilottikokeilussa Santasport Lapin urheiluopiston opiskelijat järjestävät ohjattua liikuntaa Rovaniemen Ounasrinteen yläkoulun oppilaille ja opettajille. Toimintaan kuuluu kolme ohjausryhmää: kaksi oppilaille ja yksi opettajille.

Kun koulujen Move!-mittaustulokset tulivat kevättalvella 2021, herättiin Rovaniemellä ideoimaan uudenlaista liikuntatoimintaa yläasteikäisille. Lapin alueella tulokset olivat hieman valtakunnan keskiarvoa matalampia, mikä herätti huolta ja antoi potkua toiminnan kehittämiseen.

– Ryhdyimme Lapin urheiluopiston kanssa pohtimaan, mitä voisimme yhdessä tehdä. Päätimme kokeilla personal trainer -pilottimallia, jossa urheiluopiston opiskelijat ohjaavat yläkoululaisia sekä koulun henkilökuntaa ja sisällyttävät ohjauksen opintoihinsa, kertoo Lapin Liikunta ry:n lasten ja nuorten liikunnan aluekehittäjä Anssi Kiuru.

Pilottiin lähti mukaan Ounasrinteen koulu, jolle yhteistyö Lapin urheiluopiston kanssa oli jo ennalta tuttua. Urheiluopiston personal trainer -opiskelijat, terveyttä edistävän liikuntaneuvonnan opiskelijat sekä Valmentajana toimiminen seurassa -osaamisalan opiskelijat ryhtyivätkin ohjaamaan kolmea liikuntaryhmää Ounasrinteen koululla.

Oppilailla on kaksi erillistä ryhmää, joista toinen kokoontuu aamuisin ennen koulua ja toinen lounasaikaan. Opettajien ja henkilökunnan ryhmä kokoontuu puolestaan iltapäivisin työpäivän jälkeen.

– Ounasrinteen koulu on saanut valita, montako kertaa viikossa kukin ryhmä kokoontuu, sekä koonnut ryhmiin halukkaat osallistujat. Personal trainer -opiskelijat ovat puolestaan suunnitelleet ohjauskertojen sisällöt. Esimerkiksi henkilökunnan ryhmässä keskitytään liikkumisen lisäksi myös työhyvinvointiin ja ravintopuolen asioihin, Kiuru kertoo.

Kiuru iloitsee, että alkuun vähän hullultakin tuntunut idea on johtanut konkreettisen pilottimallin käynnistämiseen. Koska pilotti on ollut käynnissä vasta vähän aikaa, palautetta ei toiminnasta ole vielä saatu. Mikäli personal trainer -toiminta osoittautuu onnistuneeksi, halutaan sitä jatkossa levittää muuallekin Lappiin.

– Annetaan hyvän kiertää! Kiuru summaa.

Pilottimallin kehittämisessä on Kiurun lisäksi ollut mukana Lapin urheiluopiston vastaava opettaja Marja Siekkinen, urheiluopiston opinto-ohjaaja Sari Bergman-Hartikainen, Ounasrinteen koulun rehtori Mari Vuorisalo sekä liikunnan opettajat Iiro Kylmänen ja Kimmo Tuunala.

• Nimi: Anssi Kiuru
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Lasten ja nuorten liikunnan aluekehittäjä, Lapin Liikunta ry
  • Sähköposti: anssi.kiuru@lapinliikunta.fi