Perinnepeli Montturutku

Montturutku on vauhdikas perinnepeli 50–60-luvulta, jolla voidaan lisätä välituntiliikuntaa. Montturutkussa parasta on, että siinä pärjäävät ihan kaikki, eikä kukaan pelaajista jää sivuun.

Hippatyyppisessä Montturutkussa monttuja on yksi vähemmän kuin pelaajia. Pelaamiseen tarvitaan vain keppi, montuksi esimerkiksi muovikartio ja heitettäväksi rutkuksi esimerkiksi pehmolelu tai tyhjä pullo.

Montturutkussa pelaajaa, jolla ei ole monttua, sanotaan peräksi. Hän yrittää vallata toisen pelaajan montun joko osumalla rutkulla toiseen monttupelaajaan tai varastamalla montun tuikkaamalla kepin toisen pelaajan monttuun. Silloin perä vaihtuu.

Perinnepeli herää henkiin

Teppo Grén ja Esa Ojala kiertelevät esittelemässä peliä vapaaehtoistyönä kouluilla ja nuorisotyökohteissa. He ovat pelanneet peliä nuoruudessaan ja haluavat herättää sen jälleen henkiin. Grén ja Ojala ovat esitelleet peliä lukuisissa kouluissa Keski-Suomessa, Kymenlaaksossa ja Kainuussa. Lajia on viety myös Australiaan saakka, jossa se on saanut yhtä hyvän vastaanoton kuin Suomessakin. Yhteensä he ovat opettaneet yli 1600 koululaista Montturutkun saloihin.

– Meidän aikanamme Montturutku oli suosittu välituntipeli, mutta se soveltuu monipuolisten liikkeiden, venytysten, fyysisen rasittavuuden ja hauskuuden puolesta hyvin myös koululiikuntaan ja nuorille, Grén kertoo.

Montturutkun etuna on, että siinä pärjäävät ihan kaikki, eikä kukaan pelaajista jää sivuun. Montturutku soveltuu kaikenikäisille ja sitä voivat pelata aikuisetkin esimerkiksi työhyvinvointipäivissä tai vanhempainilloissa.

–  Tämä, jos mikä, antaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden monipuoliseen ja tasavertaiseen harrastukseen iästä ja taitotasosta riippumatta. Pelivälineet eivät maksa mitään, sillä ne löytyvät joko luonnosta tai kierrätysmateriaaleista, Grén sanoo.

Peli sopii kaikille

Montturutkua voi pelata koulun pihalla tai liikuntasalissa. Sopiva pelaajamäärä on muutamasta pelaajasta äärettömään riippuen pelialueen koosta. Grén kertoo, että tämänhetkinen ennätys on 111 pelaajaa samassa pelissä. Voit katsoa videon ennätyspelistä alta.

–   Peli on täysin epäkaupallinen, ja haluammekin sen pysyvän maksuttomana kaikille lajin harrastajille. Peliesittelymme on ilmainen ja se kestää noin viisi minuuttia, jonka jälkeen peli lähteekin välittömästi käyntiin! Grén summaa.

Montturutkun harrastajilla on oma yhteisönsä Facebookissa. Voit myös katsoa videoita Montturutkun pelaamisesta YouTubesta.

Myös Yle on kirjoittanut jutun Montturutkusta. Voit lukea sen täältä.

• Nimi: Teppo Grén
  • Sähköposti: teppo.gren@gmail.com