Oulun oppilaskuntafoorumi.

Oppilaskuntafoorumi Oulussa yhdisti koulut ja oppilaat ideoimaan Liikkuva koulu -toimintaa

Oulussa järjestettyyn Oppilaskuntafoorumiin kokoontui Oulun eri kouluja ideoimaan Liikkuva koulu -toimintaa ja kuulemaan oppilaiden ajatuksia siitä, millainen Liikkuva koulu -toiminta heitä kiinnostaisi. Tapahtumassa myös inspiroiduttiin toisten koulujen hyvistä käytänteistä ja ideoista.

Liikkuva koulu nousi ensi kertaa teemaksi Oulussa vuosittain järjestettävään Oppilaskuntafoorumiin. Oulun kaupungin osallisuustiimin järjestämään tapahtumaan kutsuttiin Oulun koulujen oppilasedustajia opettajineen ideoimaan Liikkuva koulu -toimintaa ja jakamaan hyviä käytänteitä.

– Oppilaskuntafoorumissa oppilaat ja opettajat kuulivat muiden koulujen Liikkuva koulu -toiminnoista, ja juuri siksi tällainen tapahtuma oli tärkeä. Nähdyksi tuleminen ja hyvien ideoiden jakaminen synnyttävät aitoa innostusta oman koulun toimintojen kehittämiseksi, kertoo Oulun kaupungin liikuntakoordinaattori Kati Grekula.

Oppilaskuntafoorumissa kuultiin asiantuntijapuheenvuoro Liikkuva koulu -ohjelman johtavalta asiantuntijalta Kirsi Naukkariselta. Oulun koulut myös esittelivät Liikkuva koulu -toimintaansa. Koulujen esityksissä nousi esiin muun muassa seuraavia kouluissa jo nyt käytössä olevia ideoita ja käytänteitä Liikkuva koulu -toimintaan:

• Kutosten järjestämät välituntileikit pienemmille
  • Kaakkuri Cup -salibandykisa
  • Liikkuva aamunavaus
  • Tanssikerho pitkällä välitunnilla
  • Koulun maksamat tutustumislajit
  • Alakoulun ja yläkoulun liikuntapäivä, jossa erilaisia liikuntapisteitä
  • Oppilaiden väliset liikuntakilpailut ja -haasteet sekä luokkien väliset kilpailut
  • Oppilaat vs. aikuiset -jalkapallokisat
  • Laskettelupäivä
  • Kaksi pitkää ulkovälkkää (20 min.)
  • Joka kuukauden Liikkuva koulu -tapahtuma

Grekula johti itse Oppilaskuntafoorumissa toiminnallista työskentelyä, jossa oppilaat ja opettajat jaettiin ryhmiin. Ryhmät kiersivät rasteilla ja vastasivat kysymyksiin liittyen koulumatkoihin, oppitunteihin, välitunteihin, liikuntatapahtumiin ja -tempauksiin sekä kerhotoimintaan. Rastipisteillä syntyi loistavia oivalluksia teemoihin liittyen.

– Oppilaskuntafoorumissa saimme oppilailta tärkeää tietoa siitä, millaisista asioista he ovat kiinnostuneita. Pohdimme esimerkiksi syitä sille, miksi oppilaat eivät kävele tai pyöräile kouluun. Koetimme saada oppilailta ideoita, miten erilaisia syitä voisi selättää.

Rastipisteillä kysyttiin oppilailta esimerkiksi, millaiset liikuntatapahtumat ja -tempaukset heitä kiinnostavat, millaisia välituntivälineitä omalla koululla olisi kiva olla, mitä erilaisissa liikuntahaasteissa voisi olla palkintona tai miten välitunneilla voitaisiin aktivoida oppilaita liikkumaan.

– Tapaamista voisi jatkossa vielä jalostaa niin, että koulujen omien käytänteiden esittelyille olisi hieman enemmän aikaa. Lisäksi voisi lisätä rastin, jossa oppilaat voisivat opettajansa kanssa suunnitella toisilta kouluilta saamiensa ideoiden pohjalta jonkun uuden aktiviteetin omalle koululleen toteutettavaksi, Grekula summaa.

• Nimi: Kati Grekula
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Liikuntakoordinaattori, Oulun kaupunki