Oppilaat ergonomisilla tuoleilla.

Ohjevideoita ergonomiaan luokkahuoneessa

Hyvän ergonomian on jo pitkään tiedetty omalta osaltaan auttavan kuormituksen tasoittamisessa. Erilaisilla asennoilla voidaan luoda nivelille asentoja, joissa ne kuormittuvat optimaalisesti.

Pitkäkestoiset staattiset asennot kuitenkin hidastavat aineenvaihduntaa ja kuormittavat tuki- ja liikuntaelimistön rakenteita. Tämän vuoksi tarvitaan vaihtelua kuormitukseen ja sen kohdistumiseen. Fyysisesti passiivisesti työskennellessä asennonvaihtelun tärkeys siis korostuu ja tarvitaan liikkumista, istumisen tauottamista ja kehoa elvyttäviä liikkeitä istumisen sekä staattisten asentojen vastapainoksi. Työskentelyergonomian ja liikkumisen tärkeyden tiedostaminen alakouluikäisestä alkaen auttaa elinikäisen tuki- ja liikuntaelimistön terveyden vaalimisessa.

Ohjevideot käsittelevät erilaisten istuinten käyttöä oppitunnilla, hyvän asennon löytämistä pulpettityöskentelyssä, tabletin ja tietokoneen ergonomista käyttöä sekä istumisen tauottamista ja taukoliikuntaa. Ohjevideot on toteutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Fysioterapian tutkinto-ohjelman opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry. Opinnäytetyön ovat tehneet Sonja Virta ja Johanna Ylönen.

Voit klikata kuhunkin videoon alla olevasta listasta: