Folkhälsan

Lekar för olika ändamål i lekdatabas

I Folkhälsans och Finland Svenska Idrotts lekdatabas finns lekar och övningar för olika ändamål, åldrar och grupper. Du kan välja att söka lekar enligt vissa kriterier som till exempel Rörelselekar.

Det gåt också att använda fritextsökning om du till exempel söker ett specfikt innehåll eller en specifik lek. Till vissa lekar finns även bildstöd tillgängligt.

Det finns även färdiga katergorier för olika lekar och dessa är: Språklekar, Simlekar, Vänskapslekar samt Rörelselekar. Rörelselekarna kan vidare kategoriseras enligt gruppstorlek, plats, vad leken tränar, ålder och rekvisita.

Här är några exempel på rörelselekar från lekdatabasen för över 8 åringar:

• Tidningsleken
    • En person står i mitten med en tidning. Hen ska försöka slå någon person i ringen på benen före personen säger ett nytt namn. Leken är bra för att lära sig deltagarnas namn.
  • Fruktsallad
    • Barnen står i en ring. Varje barn får namnet på en frukt. Det kan vara t.ex. fem olika sorter (banan, apelsin, äppel, päron, plommon). Ledaren står i mitten. Då ledaren ropar t.ex. ”banan”, skall alla som är bananer byta plats. Ledaren kan då ta någons plats. Personen som blir utan plats, ropar nu i sin tur ett fruktnamn och så byts platserna igen.
  • Amöban
    • Deltagarna står fritt utspridda på planen. Två deltagare utses till fasttagare, de får hålla varandra i händerna. Sedan skall de försöka fånga de övriga deltagarna. De som blir fasttagna fogas till amöban. När amöban består av fyra deltagare, delas den itu och nu blir det två amöbor, som fortsätter fasttagandet.
  • Kåldolmar
    • Ifall Pippi är hemma ska man springa runt ringen. Den som springer snabbare runt ringen får den tomma platsen.
  • Snörstafett
    • Dela upp i deltagarna i lag. Ställ upp lagen bredvid varandra i rader. Den första deltagaren från varje lag får snöret. På en given signal börjar han/hon trä snöret genom sina kläder från ena ärmen till andra byxbenet. Följande tar över och fortsätter, nu nerifrån och upp genom sina kläder. Så fortsätter man till alla hänger ihop. Det lag som först hänger ihop vinner.

Till lekdatabasen

Tips för lekledare

Lekdatabasen innehåller även tips för lekledare med saker att tänka på då man planerar och genomför lekar. Denna sida innehåller till information om lekens betydelse och tips om hur man som lekledare skall bemöta barnen samt hur man leder leken.

Till tipsen för lekledare

• Nimi: Jette Timgren