Välituntilainaamo.

Länsinummen koulun välituntilainaamo

Pietarsaaressa Länsinummen koulussa on kehitetty välituntitoimintaa ja panostettu erityisesti välituntilainaamoon.

Meillä on välituntilainaamo, joka sijaitsee koulurakennuksen yhteydessä. Käynti lainaamoon on ulkoa koulun pihalta. Jokaisessa luokassa ja lainaamon ovessa on taulu, jossa on kuvia lainaamosta löytyvistä välineistä. Oppilaalla on oma Välkkis-kortti, joka luovutetaan pantiksi lainaamoon, kun hän lainaa jotain välinettä.

Lainaamossa tavarat ovat hyllyillä ja hyllyn reunassa on nimilappu sekä pieni koukku, johon Välkkis-kortti laitetaan. Kortin saa takaisin, kun palauttaa välineen. Jos kortti jää lainaamon koukkuun, tiedämme, että kaikkia välineitä ei ole palautettu takaisin lainaamoon. Tämä on vähentänyt huomattavasti välineiden katoamista. Lainaamossa on työntekijät, jotka hoitavat lainausta. Työntekijöinä ovat oppilaat. Jokaiselle luokalle on jaettu oma työvuoro. Lainaamo on auki kaikilla välitunneilla.

Lisäksi jokaisella oppilaalla on kerran viikossa mahdollisuus osallistua puolen tunnin sisävälkkään, jolloin käytössä ovat kaikki salin varaston välineet. Nämä sisävälkät ovat liikuttaneet todella hyvin oppilaita. Kerran viikossa meillä on myös puolen tunnin musavälkkä, jolloin ulkona voi liikkua oppilaiden soittaman musiikin tahdissa. Todella suosittuja ovat olleet niin ikään kerran viikossa toteutetut metsävälkät. Vapaaehtoisen opettajan johdolla oppilaat ovat pitkällä puolen tunnin välitunnilla siirtyneet läheiseen metsään leikkimään ja rakentelemaan majoja.

• Nimi: Taina Pesola
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Luokanopettaja ja Liikkuva koulu -hankkeen koordinaattori
  • Sähköposti: taina.pesola@edu.pietarsaari.fi