Kouluviestikarnevaalin osallistujia

Kouluviestikarnevaali edistää hyvinvointia ja yhteistä liikkumista

Kouluviestikarnevaali on kaikille koululaisille tarkoitettu iloa pursuva liikuntatapahtuma, jonka tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten liikettä ja yhteisöllisyyttä kouluissa. Tapahtuma on kaikille kouluille avoin. Kouluviestikarnevaali on myös osa Liikkuvaa koulua ja Liikkuvaa opiskelua.

Kouluviestikarnevaali on vuosittainen hyvän mielen tapahtuma, joka järjestetään Olympiastadionilla Helsingissä. Tänä vuonna Kouluviestikarnevaali järjestetään 16.5.2023.

Kouluviestikarnevaalissa ei ole kyse vain juoksemisesta ja fyysisestä kunnosta, vaan myös luovuudesta ja henkisestä hyvinvoinnista. Tapahtumassa jokaiselle löytyy oma roolinsa ja paikkansa joko juoksujoukkueessa tai huutosakissa. Jo tapatumaan valmistautuminen luo paljon yhdessä tekemisen iloa ja aktiivisuutta koulun arkeen.

Kouluviestikarnevaalissa on neljä sarjaa: alakoulun 1.-4.-luokat, alakoulun 5.-6.-luokat, yläkoulu sekä toinen aste. Lajeja tapahtumassa on sukkulaviestistä ruotsalaisviestiin sekä tyttöjen ja poikien erillisiin sarjoihin. Lisäksi yläkoululle ja toiselle asteelle on myös pidemmän matkan viestijuoksulaji. Parhaat joukkueet radalla ja huutosakeissa palkitaan. Lisäksi parhaat lukiolaisjoukkueet voivat päästä Suomi-Ruotsi – maaottelun kutsukilpaluun. Lisätietoja sarjoista ja lajeista voit lukea Kouluviestikarnevaalin sivuilta.

Yhdessä on kiva osallistua

Suomenkielisille koululaisille on järjestetty sekä paikallisia että alueellisia Kouluviestikarnevaaleja eri puolella maata vuodesta 2012 lähtien. Vuositasolla Kouluviestikarnevaali liikuttaa tällä hetkellä noin 15 000 lasta. Viime vuosina uusia paikkakuntia on liittynyt mukaan. Kouluviestikarnevaalin Tukisäätiön puheenjohtaja Håkan Nordman sekä toiminnanjohtaja Riitta Pääjärvi-Myllyaho kertovat, että Kouluviestikarnevaalin tavoitteeksi on asetettu 6 -10 uuden paikkakunnan saaminen mukaan vuosittain.

– Jokaisen koululaisen olisi hyvä päästä edes yhteen innostavaan ja yhteisöllisyyttä luovaan karnevaaliin vuodessa. Kouluviestikarnevaalit ovat koko koulun juttu, johon tarvitaan suuri joukko oppilaita, ei vain niitä parhaimpia. Juoksemisen taito luo pohjan kaikelle harrastamiselle, Nordman ja Pääjärvi-Myllyaho linjaavat.

Tapahtuman päätavoitteena on alusta lähtien ollut järjestää valtakunnallinen Kouluviestikarnevaali Olympiastadionilla. Keväällä 2022 tavoite toteutui. Tapahtuma otettiin hyvin vastaan ja tapahtumassa juoksijoita oli 1300 ja osallistujia kaikkiaan noin 4000. Onnistunut kokemus innostaa järjestämään tapahtuman uudelleen, ja nyt entistä suurempana.

– Kouluviestikarnevaalin konsepti innostaa lapsia ja nuoria juoksemaan, sillä yhdessä on kiva osallistua. Suomi ja Suomen urheilu tarvitsee aktiivisia, hyväkuntoisia ja osallistuvia kansalaisia, ja tähän Kouluviestikarnevaali kannustaa, Nordman ja Pääjärvi-Myllyaho tiivistävät.

Lue lisätietoa Kouluviestikarnevaalista!

• Nimi: Riitta Pääjärvi-Myllyaho