Amazing Easter Race

Amazing Easter Race tuo säpinää välitunneille

Amazing Easter Race on Loviisan Harjurinteen koulussa jo perinteeksi muodostunut kisailu pääsiäisen alla. Kisassa suunnistetaan joukkueissa vihjeiden avulla opettajan luota toiselle, ja kilpailun voittaa ensimmäiseksi palkinnon luokse ehtinyt joukkue. Vauhdikkaan kilpailusta tekee se, että siinä saa edetä vain välituntisin.

Amazing Easter Race on hauska leikkimielinen kilpailu, joka on jo muodostunut perinteeksi Loviisan Harjurinteen koulussa. Koulun biologian ja maantiedon lehtori Merita Kontto kertoo, että idea kilpailusta lähti alun perin raskaan kevään jälkeen, jolloin koulun sisäilmaongelmat olivat vaikuttaneet niin oppilaisiin kuin opettajiinkin ja tiedossa oli, että seuraavat vuodet vietettäisiin väistötiloissa.

– Halusimme keksiä oppilaille ja opettajille jotain kivaa ja piristävää kisailua sekä lisätä vauhtia välitunneille. Joku heitti sitten ilmoille Amazing Racen. Pääsiäinenkin oli lähestymässä, joten siitä tuli sitten Amazing Easter Race, Kontto kertoo.

Ideana kilpailussa on, että joukkueet suunnistavat vihjeiden avulla kohti palkintoa. Aamulla oppilaille annetaan ensimmäinen vihje, joka on esimerkiksi anagrammi jonkun opettajan nimestä. Ratkaistu anagrammi johdattaa oikean opettajan ja seuraavan vihjeen luokse.

– Kyseinen opettaja antaa pienen tehtävän, ja kun joukkue on sen suorittanut, joukkue saa taas vihjeen seuraavan opettajan luokse. Viimeinen opettaja antaa vinkin palkinnon sijainnista, ja kilpailu päättyy siihen, kun nopeimmin anagrammit ratkaissut ja tehtävät suorittanut joukkue löytää pääsiäisaiheisen palkinnon.

Kontto kertoo, että kisailuun ovat lähteneet mukaan vapaaehtoiset opettajat keksimällä nopean tehtävän, jota joukkueet rastilla suorittavat. Vauhdikkaan Amazing Easter Racesta tekee se, että tehtäviä suoritetaan ja kisassa edetään vain välituntisin.

– Amazing Easter Racen aikana välitunneilla on ollut säpinää! Oppilaat ovat tykänneet kisasta todella paljon, ja osallistujia on ilmaantunut ihan kaikilta luokilta, Kontto summaa.

Videoita Amazing Easter Race -kilpailusta löydät Harjurinteen koulun Facebook-sivuilta.

• Nimi: Merita Kontto
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Harjurinteen koulu