Nuoret nojaavat keltaiseen seinään.

15 liikuntavinkkiä oppitunnille

1. Istumahypyt

Oppilaat hyppivät istuen jumppapallon päällä kymmenen kertaa.

2. Tasapainoilua jumppapallon päällä

Oppilaat istuvat jumppapallon päällä ja opettajan merkistä nostavat jalat irti maasta. Voidaan ottaa aikaa kuka pysy pisimpään tai voidaan valita yhteinen aika, jonka ajan kaikki yrittävät pysyä niin ettei jalat koske maahan.

3. Merimiespaini

Oppilaat ottavat itselleen parin ja menevät parin kanssa vastakkaiset kyljet vastakkain ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Tarkoituksena on horjuttaa toisen tasapainoa niin paljon, että etummainen jalka irtoaa lattiasta.

4. Seuraa salaisesti

Opettaja laittaa musiikin soimaan ja oppilaat lähtevät kävelemään luokassa. Hetken kuluttua opettaja pytää oppilasta valitsemaan salaa oppilaan, josta pyrkii pysymään mahdollisimman kaukana. Kohta oppilaan pitää valita lisäksi toinen oppilas, jonka lähellä pyrkii pysymään. Lopuksi opettaja pyytää oppilasta pysyttelemään näiden kahden valitsemansa henkilön välissä. Kaikki tulee tehdä mahdollisimman huomaamattomasti.

5. Kolme jalkaa ja kaksi kättä

Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin (3–4 oppilasta per ryhmä).  Opettaja sanoo mielivaltaisesti esimerkiksi kolme jalkaa, kaksi kättä ja yksi takapuoli. Tämän jälkeen oppilaat pyrkivät ryhmässä toteuttamaan kyseisen kuvion. Voidaan kilpailla siitä, kuka on ensimmäisenä valmis tai jokaisen ryhmän tulee vain suorittaa tehtävä.

6. Seläkkäin ylös

Oppilaat ottavat itselleen parin ja menevät lattialle istumaan selät vastakkain. Oppilaat voivat ottaa toisiaan käsikynkästä kiinni, mutta ei ole pakko. Tarkoituksena on päästä ylös seisomaan käyttämättä käsiä apuna.

7. Solmu

Yksi leikkijöistä menee oven ulkopuolelle. Muut muodostavat piirin ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Tarkoituksena on pujottautua tiukkaan solmuun ilman, että käsistä päästetään irti. Kun solmu on valmis, kutsutaan oven ulkopuolella oleva sisään. Hän antaa suullisia ohjeita, joiden avulla solmua selvitetään. Selvittäjä ei saa koskea solmuun. Tavoitteena on, että solmussa olleet palaavat ohjeiden avulla piiriksi käsiä irrottamatta.

8. Kävelylenkki

Tehdään yhdessä koko luokan kanssa muutaman minuutin mittainen kävelylenkki ulkona.

9. X-hyppy

Tehdään yhdessä kymmenen kertaa x-hyppy.

10. Muista liike

Jokainen oppilas keksii jonkin yksinkertaisen liikkeen (esim. kyykky, tasajalkaa hyppy, kinkka jne). Voidaan esimerkiksi piirissä tai riveittäin edetään niin, että ensimmäinen tekee oman liikkeensä, seuraava tekee edellisen liikkeen ja lisää siihen omansa, kolmas tekee kaksi edellistä ja lisää oman liikkeensä jne. Näin edetään koko kierros. Lopuksi tehdään vielä yhdessä koko sarja.

11. Evoluutiopeli

Evoluutiopelissä kehitys etenee seuraavasti: meduusa (liikkuu uiden), jänis (liikkuu hyppien), gorilla (liikkuu kävellen ja hakkaa rintaansa) ja ihminen. Oppilaat liikkuvat vapaasti luokassa ja aina, kun vastaan tulee saman lajin edustaja, tehdään kivi, paperi, sakset -peli. Pelin voittaja etenee seuraavalle tasolle ja häviäjä putoaa yhden alemmaksi (meduusasta ei voi pudota alemmas vaan säilyy meduusana). Kun kehittyy gorillasta ihmiseksi, voi palata omalle paikalleen istumaan. Peli päättyy, kun jokaista lajia on jäljellä enää yksi tai aiemmin opettajan merkistä.

12. Rytmiikkahaaste

Tehkää seuraava rytmi mahdollisimman nopeasti. 1. Kädet yhteen 2. Kädet vuorotellen rintaan 3. Jalat vuorotellen tömähtäen maahan

Haasteeseen käy myös loru ”Man-sik-ka-keit-to”. Jokainen tavu yhdelle numerolle.

13. Vastakkain tuleminen

Oppilaat kävelet luokassa jonkun musiikin soidessa (tyyli vapaa). Aina kun joku tulee vastaan pitää tehdä seuraavia asioita: 1. kätellä 2. lyödä ylävitoset 3. tehdä äkkinäinen väistöliike 4. käydä kyykyssä 5. tehdä pieni tasahyppy.

Jokaista liikettä tehdään siis vähän aikaa, minkä jälkeen vaihdetaan toiseen liikkeeseen.

14. Tasapainoilua

Tasapainoilua yhdellä jalalla. Voidaan koettaa myös erilaisia vaakoja (kukkovaaka, jalka suoraksi eteen/taakse/sivulle). Tehdään samat liikeet molemmilla jaloilla ja lopuksi vielä silmät kiinni.

15. Nivelten pyörittely

Pyöritellään niveliä kaikkiin suuntiin muutama kierros: lantio, ranteet, nilkat, polvet, olkapäät. Onnistuuko kaikkien pyörittäminen yhtä aikaa? Kumarrutaan lopuksi eteenpäin ja rentoutetaan alaselkä. Sieltä noustaan ylös nikama kerrallaan.

Uusimmat ideat