Lapset lukevat metsässä.

10 erilaista tapaa toteuttaa Lue ja liiku -kampanjaa

Toukokuun 2021 ajan käynnissä ollut Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja kannusti koululuokkia ja päiväkotiryhmiä lukemisen ja liikkumisen pariin. Suomen Palloliiton kampanjan ideana oli kerätä luokan luku- ja liikuntasuorituksilla sulkia Bubi-huuhkajalle. Jokaisesta 15 minuutin luku- tai liikuntasuorituksesta sai rastin, ja neljällä rastilla sulan huuhkajalle. Mitä enemmän sulkia oli, sen parempi! Kampanja oli tarkoitettu kaikille Suomen päiväkodeille, eskareille sekä alakoulujen 1.–3.-luokille, ja pääpalkintona kampanjassa oli liput Huuhkajien MM-karsintaotteluun koko luokalle.

Kevään 2021 kampanjaan osallistui yli 2230 luokkaa tai ryhmää. Luokat ja ryhmät jakoivat tunnelmiaan Instagramissa. #Luejaliiku-tunnisteella jaettiin yli 1000 julkaisua ryhmien ja luokkien erilaisista toteutuksista. Alle olemme keränneet 10 Instagramista poimittua ideaa, joilla luokat ja ryhmät lukivat ja liikkuivat, eli keräsivät sulkia Bubi-huuhkajilleen!

1. Piilotetut sanat

Luokkaan oli piilotettu lappusia, joille oli kirjoitettu sanoja. Kun oppilas löysi sanan luokasta, lähti hän etsimään sitä aapisesta. Löydetty sana merkittiin aapiseen sinitarralla. Tämä toistui, kunnes kaikki kymmenen piilotettua sanaa oli löydetty sekä luokasta, että aapisesta.

2. Yhteiset jalkapallotreenit paikallisen jalkapalloseuran kanssa

Luokka osallistui paikallisen jalkapalloseuran järjestämiin jalkapallotreeneihin, joissa harjoiteltiin jalkapallon tekniikkaa ja pallon monipuolista käsittelyä. Treeneissä tutustuttiin tietysti myös pelaajiin!

3. Taukojumppaa Bubin ja Helmin johdolla

Palloliiton maskotit Bubi-huuhkaja ja Helmi-pöllö liikuttivat koko luokkaa päivän oppituntien lomassa. Erilaisia taukojumppia löytyi kätevästi Youtubesta, ja niissä tehtiin esimerkiksi mielikuvitusmaaleja. Taukojumpan jälkeen jaksoi taas opiskella!

4. Koulun olympialaiset

Liikuntaminuutteja ja sulkia Bubille kerättiin koko koulun yhteisissä pihaolympialaisissa. Lajeina oli esimerkiksi kimpassa juoksu, temppuradalla taiteilu ja mysteeriesineiden tunnustelu.

5. Luontoretki ja majan rakennus

Luokka teki yhteisen luontoretken ja rakensi retkellä metsään majan. Retkellä myös temppuiltiin puissa ja ihailtiin luonnon ääniä. Toinen luokka puolestaan rakensi majoja sisälle luokkahuoneeseen. Rakentamisen jälkeen majoissa luettiin omia kirjoja.

6. Kotieläimet vieraana koulun pihalla

Koulun pihalla vieraili kotieläimiä ja luokka pääsi ulkoilemaan aasin ja laaman kanssa. Samalla luokka tutustui kotieläimiin lähietäisyydeltä!

7. Lukuhaaste parkourradalla

Luokkaan rakennettiin parkourrata, jonka läpi piti kulkea lukemalla samalla kirjaa. Tehtävä ei ollut helppo, ja se vaati keskittymistä! Radalla edettiin pulpettien ylitse ja alitse, tasapainolaudan päällä tasapainotellen ja tuolien päällä seisten.

8. Huuhkaja-rap

Luokka kirjoitti yhdessä tsemppirapin Huuhkajille. Rapille kuvattiin myös musiikkivideo, jossa liikuttiin monipuolisesti ja tehtiin toki myös tuuletuksia joukkueelle!

9. Kasvimaan hoito ja kasvien tunnistus

Luokka pääsi hoitamaan yhdessä lähellä sijaitsevaa kasvimaata ja istuttamaan kasvien siemeniä. Toinen luokka puolestaan keräsi liikuntaminuutteja etäopetuksessa tunnistamalla lähiympäristön kasveja ja ottamalla niistä kuvia.

10. Rekisterikilpien bongaus

Luokka lähti yhteiselle kävelyretkelle bongaamaan ja tunnistamaan vierasperäisiä kirjaimia autojen rekisterikilvistä. Löydetyt kirjaimet kirjattiin ylös.

+ EKSTRA: Aamujumppa kisabiisin tahtiin

Luokka jumppasi, tanssi ja tuuletti koulun pihalla Huuhkajat-biisien tahtiin. Se on tosi hyvä!

Lue lisää kampanjasta Palloliiton sivuilta