Huhtasuon yhtenäiskoulussa liikunta on vahva osa kouluarkea

Vuoden Liikkuvaksi kouluksi 2022 valitussa Huhtasuon yhtenäiskoulussa liikkumisen edistäminen näkyy kaikessa koulun toiminnassa pihasuunnittelusta jaettuun johtamiseen ja toiminnalliseen opetukseen. Liikunnallisen toimintakulttuurin ja toiminnallisuuden edistäminen näkyy alkuopetuksesta yläluokille saakka.

Jyväskyläläinen Huhtasuon yhtenäiskoulu on valittu Vuoden Liikkuvaksi kouluksi 2022. Koulussa on 820 oppilasta ja 160 henkilökunnan jäsentä. Liikkuva koulu -toiminta on vahvasti osa yhtenäiskoulun jokapäiväistä arkea, ja se on myös kirjattu koulun toimintasuunnitelmaan yhdeksi kehittämisen kärkitavoitteeksi.

– Tuntuu todella hienolta, että arjessa tekemämme työ huomioidaan tällaisella upealla palkinnolla. Koulussamme ei ole liikunnan tai urheilun erikoisluokkia eikä erityisiä painotuksiakaan, vaan olemme tavallinen iso yhtenäiskoulu, joka on vuosien ajan kehittänyt omaa toimintakulttuuriaan liikunnallisemmaksi, rehtori Kirsi Kallionpää sanoo.

Jaettu johtajuus tukee ja mahdollistaa

Huhtasuon yhtenäiskoulussa on käytössä jaetun johtamisen malli, jossa opettajakunta on jaettu seitsemään tiimiin. Tiimeihin sisältyvät esimerkiksi omat tiiminsä liikunnalle ja hyvinvoinnille, osallistamiselle ja työhyvinvoinnille. Tiimien puheenjohtajat kuuluvat koulun johtoryhmään rehtoritiimin kanssa.

Liikunta- ja hyvinvointitiimi vastaa koulun aktiivisesta Liikkuva koulu -kulttuurista ja sen kehittämisestä. Tiimi järjestää esimerkiksi välituntiliikuntaa, turnauksia ja erilaisia teemapäiviä ja -viikkoja sekä koordinoi oppilasurheilua. Lisäksi liikunta- ja hyvinvointitiimin puheenjohtaja on mukana koko Jyväskylän kaupungin Liikkuva koulu -toiminnassa ja -verkostossa.

Osallisuus-tiimiin kuuluu puolestaan oppilaskuntia ja tukioppilastoimintaa ohjaavat opettajat. Osallisuus-tiimi kuuntelee herkällä korvalla oppilaiden kehitysideoita ja toiveita ja vie niitä johtoryhmään. Oppilaiden toiveita on toteutettu esimerkiksi välituntipihan suunnitteluun ja liikuntavälineiden hankintaan liittyen. Myös oppilaskunnat ja tukioppilaat toimivat koulussa aktiivisessa roolissa järjestäen teemapäiviä ja välkkäkisailuja sekä edustaen oman luokkansa oppilaita.

– Tiimeissä teemme arjesta juhlaa ja koulun suuressa salissa onkin usein jonkin lopputurnaus, johon tiimin jäsenet yhdessä oppilaiden kanssa järjestävät musiikit, valot, selostuksen ja kuulutuksen. Tällaiset yhteiset ponnistukset hitsaavat väkeä yhteen, rehtori Kirsi Kallionpää toteaa.

Toiminnallisuutta, pajavälkkiä ja työhyvinvointia

Huhtasuon yhtenäiskoulun arkeen kuuluu oppituntien tauottaminen, työtapojen monipuolinen vaihtelu ja oppisisältöjen toiminnallinen opettaminen. Toiminnallisuus näkyy alkuopetuksesta yläluokille saakka. Esimerkiksi alakoulussa käytössä on erilaisia työpisteitä, ja työskentelyasentoja vaihdellaan aktiivisesti. Osassa luokissa on myös omia kuntosalinurkkauksia.

Myös yläkoulussa toiminnallisuus näkyy monipuolisesti opetuksessa. Esimerkiksi fysiikassa liikeoppi opetetaan toiminnallisesti koulun käytävällä tai ulkona. Biologiassa ja maantiedossa tehdään puolestaan retkiä tutkimaan koulun lähivesistöjä ja tekemään lajitunnistuksia maastossa.

Yläkoululla on pitkillä välitunneilla mahdollisuus ns. ”pajavälitunteihin”, jolloin yläkoululaiset voivat ulos menemisen sijaan valita pajan, jossa työskentelevät toiminnallisten tai liikunnallisten aktiviteettien parissa. Pajavälitunneilla on ollut esimerkiksi Liikkuva koulu -paja liikuntasalissa, kuntosalipaja, pingispaja, shakkipaja, änäripaja, kässäpaja, kuvispaja, bändipaja, rentoutumispaja, lukupaja, lautapelipaja, läksypaja ja tukipaja.

Myöskään henkilökunnan hyvinvointia ei Huhtasuolla ole unohdettu. Henkilökuntaa kannustetaan työmatkaliikuntaan ja käyttämään koulun kuntosalia ja liikuntatilojen vakiovuoroja. Lisäksi Työhyvinvointi-tiimi järjestää henkilökunnalle hyvinvointiaamuja, jossa henkilökunta pääsee esimerkiksi liikkumaan tai rauhoittumaan rentoutumisharjoituksen parissa. Itsenäisyyspäivänä koulussa järjestetään toisinaan omat linnan juhlat eli henkilökunnan tanssiaiset.

– On ilo työskennellä työyhteisössä, jossa aikuiset suhtautuvat myönteisesti ja sitoutuneesti kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Yhdessä tekeminen ja huumori antavat voimia arkeen niin oppilaille kuin koulun aikuisillekin, iloitsee liikunnan ja terveystiedon lehtori Katja Sjöblom-Korhonen.

Huhtasuon yhtenäiskoulu on Vuoden Liikkuva koulu 2022. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Liikkuvat-palkinnot 22.11.2022 yhteistyössä Opetushallituksen kanssa esimerkillisestä työstä lasten ja nuorten liikkumisen edistämisessä. Palkinnot myönnettiin kahdelle Liikkuva varhaiskasvatus -yksikölle, Liikkuvalle koululle ja Liikkuva opiskelu -oppilaitokselle.

Liikkuvat-palkinnot 2022

Liikkuva varhaiskasvatus: Pöljän päiväkoti (Siilinjärvi) & Keskustan päiväkoti (Kouvola)
Liikkuva koulu: Huhtasuon yhtenäiskoulu (Jyväskylä) & Ihalan koulu (Raisio)
Liikkuva opiskelu: Haukiputaan lukio (Oulu) & Savon koulutuskuntayhtymä Sakky (Varkaus, Kuopio, Siilinjärvi, Iisalmi)