Liikkuva koulu
Aktiivisempia ja
viihtyisämpiä koulupäiviä


Uusia ideoita liikkumiseen:

Liikkavälkät tuovat liikunnan iloa keskelle koulupäivää

Salaliiketeorian videot 2025

Jumppaa aivoille – Aivojumppavideot tauottamaan oppimista!

Liikkuva ja oppiva -podcastista toiminnallisuutta ja osallisuutta koulupäivään
Ideoita liikkumiseen
Onko sinulla idea jonka haluaisit jakaa muillekin?
Ota työkalut käyttöön
Nykytilan arviointi
Nykytilan arviointi -työkalu auttaa valitsemaan koulun oikeat kehittämiskohteet sekä on todettu hyväksi apuvälineeksi kunnan Liikkuva koulu -toiminnan koordinoinnissa. Työkalu on maksuton rekisteröityneille Liikkuville kouluille.
Tarkistuslistat
Liikkuvan koulun tarkistuslista toimii rehtorin tai johtavan opettajan työn tukena koulun liikunnallisen toimintakulttuurin johtamisessa ja siihen liittyvässä viestinnässä.
Oppilaskysely
Kyselyn avulla opettaja voi selvittää oman luokkansa oppilaiden koulupäivän aikaista liikkumista sekä oppilaiden näkemyksiä oppituntien aikaisesta liikkumisesta.
Artikkelit

Traficom on avannut Suomi liikkeelle -ohjelman valtionavustushaun koulumatkojen turvallisuuden ja liikunnallistamisen edistämiseen
Valtionavustuksella halutaan parantaa erityisesti jalan ja pyörällä liikkuvien turvallisuutta koulureiteillä ja koulujen lähiympäristöissä sekä edistää fyysisesti aktiivisia kulkutapoja koulumatkoilla ympärivuotisesti.

Lähde mukaan Aivoterveyskouluhaasteeseen
Aivoterveyskouluhaaste, kannustaa ala-, ylä- ja toisen asteen oppilaita kehittämään luovia tapoja lisätä tietoisuutta aivoterveydestä sekä edistämään terveellisiä elämäntapoja.
Haluatko uusimmat ideat suoraan sähköpostiisi?
Tilaa Liikkuva koulu -uutiskirje
Tukimateriaalit

Liikuntaneuvonnan polulla -julisteet
Liikuntaneuvonnan polku -julisteet kuvaavat liikuntaneuvonnan polkua vauvasta vaariin.

Liikuntaneuvonnasta tukea opiskelijoiden liikkumiseen ja hyvinvointiin
Liikkuvan opiskelun selvitys liikuntaneuvonnasta toisella asteella ja korkeakouluissa. Materiaalin sisältöä ja esimerkkejä voi hyödyntää myös kouluissa.

