Oppilaat keinumassa

Liikunnasta löytyy yhteinen kieli

Liikunta on maahanmuuttajille ja monille muillekin mainio tapa päästä mukaan porukkaan. Tämä on havaittu Vaasassa sijaitsevassa monikulttuurisessa Onkilahden yhtenäiskoulussa.

Koulussa opiskelee yhteensä noin 300 alakoululaista ja 500 yläkoululaista. Heistä noin 150 on maahanmuuttajataustaisia. Opiskelu tapahtuu seitsemässä eri rakennuksessa, mikä lisää mukavasti liikettä ja kohtaamisia päiviin.

– Monikulttuurisuus on normaali osa koulua. Kun lapset tulevat maahan, he opiskelevat ensin vuoden valmistavalla luokalla. Valmistavan vuoden aikana oppilaita integroidaan eri oppiaineisiin. Yleensä aloitetaan taito- ja taideaineista, esimerkiksi liikunnasta, Suomen kieltäkin maahanmuuttajille opettava liikunnanopettaja Laura Andersén kertoo.

Onkilahdessa on lapsia muun muassa sellaisista maista kuin Somalia, Syyria, Irak, Jemen, Thaimaa, Afganistan, Ukraina ja Kosovo. Suurin osa lapsista tulee Lähi-idästä eli koulussa on paljon arabiaa puhuvia lapsia.

Liikkareista puolet maahanmuuttajataustaisia

Onkilahden yhtenäiskoulun Liikkuva koulu -toiminta kiteytyy liikkareihin, joista puolet on maahanmuuttajataustaisia. Kaksi opettajaa ja viisitoista 8.–9.-luokkalaista liikkaria pitävät kokouksia kahden viikon välein. Kokouksissa ideoidaan uusi juttuja.

Koulussa on keksitty järjestää erilaisia haasteita. Esimerkiksi koripallohaasteessa piti tehdä koreja tietyssä ajassa. Rehtori taas haastoi oppilaat leuanvetoon. On ollut futsal-turnausta ja erilaisia kymmenen minuuttia kestäviä otteluita välitunneilla. Maanantaista torstaihin koulussa on liikuntavälitunti, joka on pituudeltaan 15–30 minuuttia.

Luokissa on pidetty taukojumppaa liikkareiden ohjaamana ja taukojumpasta on tehty videoita. Seurayhteistyön avulla on saatu kouluun vierailijoita ja palkintojakin jaettavaksi. Marco Bjursröm on esimerkiksi ohjannut tanssihetken koulun katolta Suomen 100-vuotisjuhlavuonna.

Instagram-tilillä on julkaistu hyvinvointihaasteita, treeniohjelmia ja ruokareseptejä.

– Opettajat toimivat insta-tilin päivittäjinä, mutta materiaalia tulee paljon oppilailta, Andersén avaa koulun some-kulttuuria.

Jalkapallo yhdistää ylitse muiden

Liikunta on maahanmuuttajille helppo tapa integroitua uuteen ryhmään ja kulttuuriin. Kaikki tapahtuu kuin itsestään.

– Liikunta on kaikille yhteinen kieli, Andersén muistuttaa.

Hän kertoo, että liikuntatunneilla tutustutaan liikuntapaikkoihin ja opetellaan samalla suomen kieltä, vaikkapa liikuntavälineiden avulla. Jalkapallo on vahva yhteinen laji, joka on tuttu ympäri maailman. Myös tytöt pelaavat jalkapalloa mielellään.

– Tutkimusten mukaan liikunnan määrä vähenee yläkouluiässä. Tytöille olemme tarjonneet tanssillista liikuntaa ja kehonhuoltoa. Myös insta-tili sekä erilaiset haasteet innostavat, Andersén pohtii.

Kaiken kaikkiaan Onkilahden yhtenäiskoulu on hyvin liikunnallinen. Luokat ja tunnit on järjestetty niin, että eri kulttuureista olevat oppilaat kulkevat eri rakennusten välillä kesken päivän. Koulussa toimii myös urheiluyläluokat. Opettajille on järjestetty toiminnallisen oppimisen koulutuksia.