Liikunnan ja kulttuurin vaihtokauppaa Helsingissä

Koulujen välinen yhteistyö kannattaa. Tätä mieltä ovat kahden helsinkiläiskoulun opettajat, jotka yhdistivät koulujensa Kalevala-päivän ja Välkkäri-toiminnan.

Drumsö lågstadieskola Lauttasaaressa on rekisteröity Liikkuva koulu ja aktiivisesti mukana Välkkäri-toiminnassa eli ruotsiksi Rastis-toiminnassa. Helsingin Rudolf Steiner -koululla puolestaan tutustutaan muun muassa pohjoismaiseen jumaltarustoon ja Kalevala-päiväksi oli valmisteltu hieno teatteriesitys.

Koulujen opettajat ovat tuttuja keskenään. Drumsö lågstadieskolanin opettaja Johanna Berlin kuuli Steiner-koulun Kalevala-päivästä ja kysyi, että saako hän tuoda oppilaitaan vierailulle. Steiner-koulun opettaja Risto Korkeamäki taas kiinnostui lauttasaarelaisten Välkkäri-toiminnasta. Päätettiin tehdä vaihtokaupat.

Kohtaamisia ja suvaitsevaisuutta

Lauttasaarelaiset ovat nyt vierailleet Kalevala-päivässä, vetäneet siellä Välkkäri-esimerkin ja odottavat puolestaan vastavierailua. Ehkä Steiner-koulun oppilaat voisivat tulla Lauttasaareen katsomaan, miten Välkkärit ohjaavat välitunteja.

– Helsingin kaupunki päätti, että koululaiset saavat käyttää joukkoliikennettä ilmaiseksi tämän vuoden alusta alkaen. Tämä hieno päätös vauhditti meidän vierailuamme. Nyt ei enää tarvitse miettiä, riittävätkö bussirahat pidempiin tutustumisretkiin, sanoo Berlin.

Myös opettaja Jani Sarén Lauttasaaresta arvelee, että koulujen välinen yhteistyö on melko harvinaista.

– Toivoisimme, että se yleistyisi, sillä opettajat tarvitsevat vertaistukea ja vuorovaikutusta. On myös mukavaa kertoa omista toimivista ratkaisuistaan muille. Vaikka oppilaiden vuoksi tätä tietenkin tehdään. Oppilaat oppivat kohtaamaan muita ja olemaan suvaitsevaisia. Eikä kaikkea voi tai tarvitse tehdä itse. Ideoita ja inspiraatiota voi hakea muualta, Sarén ja Berlin pohtivat.

Runot ja savukone tekivät vaikutuksen

Lauttasaaren oppilaat olivat innoissaan Kalevala-päivästä. Ida, Sofia, kaksi Edithiä, Aleksi ja Marcus kertoivat, että Kalevala-päivä oli hurjan hyvin valmisteltu ja järjestetty. Koulun juhlasalissa esitetyt runot ja jopa savukone tekivät vaikutuksen. Välkkäreitä Lauttasaaren liikunnalliset Rastis-oppilaat kertovat olevansa sen vuoksi, että voivat kannustaa muita liikkumaan ja saavat tehdä itsekin kivoja juttuja. Samalla yhteisöllisyys koulussa lisääntyy.

Lauttasaaren opettaja Johanna Berlin on jo käynyt pitämässä Rudolf Steiner -koulun oppilaille Välkkäri-koulutuksen. Osallistujat Lova, Aida, Frida, Elvin, Vincent, kaksi Amosta, Samuel ja Simon tietävät, että lasten pitää liikkua enemmän. He osallistuivat Välkkäri-koulutukseen, koska liikkuvat itse mielellään, haluavat oppia uusia leikkejä ja heidän mielestään on kiva päättää, mitä leikitään.

Opiskelijat salissa

Välkkärit eivät lisää opettajien työtaakkaa

Steiner-koulun opettaja Risto Korkeamäki kertoo, että välitunneille kaivattiin uutta. Hän innostui Välkkäri-toiminnasta ja muutkin opettajat syttyivät.

– Johanna Berlin kävi kertomassa meidän koulumme opettajille Liikkuvasta koulusta ja Välkkäri-toiminnasta. Kasvatusmielessä on mukavaa, että oppilaat koulutetaan ja he toimivat aktiivisesti. Tämä ei tuota lisää työtä opettajille, vaan pienet järjestelyt ja muutokset esimerkiksi välituntivalvonnassa riittävät. Lisäksi meillä on upea kenttä koulumme pihalla ja sitä tekee mieli hyödyntää paremmin, Korkeamäki sanoo.

Korkeamäki kertoo eurytmiasta, jossa liikutaan ryhmänä. Vähän samalla tavalla kuin kuorolaulussa lauletaan ryhmässä, tässä liikutaan yhdessä ryhmänä. Se opettaa sosiaalisia taitoja. Eurytmia on osa steinerkoulujen kasvatusfilosofiaa. Lauttasaaren oppilaille tämä oli jäänyt mieleen vierailulta ja he kertoivat oppineensa uutta.

Rudolf Steiner -koulu on nyt rekisteröity Liikkuva koulu.

Tee, älä mieti!

Korkeamäki haluaa kannustaa kaikkia tekemään rohkeasti uusia asioita.

– Usein mietimme ja suunnittelemme liikaa, vaikka paras ratkaisu olisi vain ryhtyä toimeen. Kun keskustelet seuraavan kerran vaikkapa vierailusta toisella koululla, tee se vierailu, älä mieti liikaa. Ainakin Helsinki tarjoaa siihen nyt hyvän mahdollisuuden ilmaisilla julkisilla kulkuvälineillä, Korkeamäki innostaa.