Pyöriä koulun pihalla talvella

Pyörällä kouluun läpi vuoden

Oulussa koulumatkapyöräilyn perusta on hyvä pyörätieverkosto, josta huolehditaan myös talvisin.

Pakkasmittari saa painua -27 celsiusasteeseen, ennen kuin oululaisen Metsokankaan yhteiskoulun oppilaat jättävät pyörän kotiin.

– Silloinkin kulkupelien määrä pyöräparkeissa on huikea, rehtori Kalle Komulainen hehkuttaa.

Kampuksella opiskelevasta 1200 oppilaasta noin tuhat pyöräilee kouluun ympäri vuoden. Alueella on kattava kevyen liikenteen verkosto, jota pitkin matkaa kertyy enintään kolme kilometriä, asuipa missä päin Metsokangasta tahansa.

– Matkat ovat huomattavasti lyhyempiä kuin autoilijoilla, ja reitistön varrella on vain yksi vilkkaamman tien ylitys, Komulainen kertoo.

Turvalliseksi suunniteltu ympäristö on kaiken a ja o, jotta vanhemmat uskaltavat päästää lapsensa pyörällä koulutielle.

Metsokankaan koulu on kartoittanut vaaranpaikkoja yhdessä vanhempaintoimikunnan kanssa ja välittänyt havainnot kaupungin katu- ja vihersuunnittelupalveluille. Niiden seurauksena nopeuksia on paikoitellen alennettu ja kaduille on lisätty hidasteita kuten töyssyjä

– Vanhempien kanssa kannattaa myös keskustella pelisäännöt selviksi: minkä ikäiset saavat pyöräillä kouluun, ja mitä reittejä lasten on lupa käyttää, Komulainen painottaa.

Oppilaat taas tarvitsevat säännöllistä muistuttelua liikenneturvallisuudesta kuten rinnakkain ajamisesta, kännyköiden käytöstä ja kypäristä.

Koulumatka liikuntaseikkailuna

Oppilaat itse innostuivat koulumatkaliikunnasta, kun Muuvit-Liikuntaseikkailu tempaisi koko koulun mukaansa.

– Lapset hoksasivat, että pisteitä saa kerättyä helposti kävelemällä tai pyöräilemällä koulumatkat, Komulainen myhäilee.

Myös Liikkuvan koulun viikko- ja kuukausitempaukset sekä välkkälainat ovat elvyttäneet oppilaiden omaehtoista liikkumista.

Vanhempia taas on ohjattu turvallisuussyistä vähentämään lasten kuljettamista autoilla.

– Koulu suunniteltiin 550 oppilaalle, mutta oppilasmäärä on kasvanut koko ajan. Pääkoulun kylkeen on kymmenessä vuodessa rakennettu kolme koulua sekä päiväkoti, Kalle Komulainen kuvailee.

– Olemme tiedottaneet vanhemmille paisuvan saattoliikenteen vaaroista useamman vuoden ajan, ja pikkuhiljaa autokyydit ovat vaihtuneet pyöriin.

Talvikunnossapito mahdollistaa talvipyöräilyn

Liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo, että kaupunki edistää Oulun vahvaa pyöräilykulttuuria panostamalla pyöräteiden talvikunnossapitoon. Laatua pitävät yllä riittävän tiukat urakointikriteerit.

– Minkä verran saa olla lunta ennen kuin urakoitsijan pitää lähteä liikkeelle, mihin kellonaikaan teiden pitää olla aurattuna ja missä järjestyksessä tiet aurataan, Vaarala listaa.

– Viisi senttimetriä lunta ei vielä haittaa autoilijaa, mutta pyöräilijälle sillä on iso merkitys.

Urakoitsijoiden työnjohtajat käyvät tarkistamassa teiden kunnon pyöräillen. Epätasainen ja liukas pinta tai vaihtelevat kitka jäävät muutoin huomaamatta. Tärkeimpien runkoteiden aurauksista tiedotetaan internetissä reaaliaikaisesti.

Liukkailla keleillä pyörätiet hiekoitetaan, mutta suolauksesta Oulussa on luovuttu.

– Meillä on vielä kunnon talvia, joten lumi itsessään tarjoaa riittävän kitkan, Vaarala toteaa.

Pienikin panostus edistää

Pyöräilyn edistäminen ei välttämättä vaadi kunnalta tai kaupungilta isoja panostuksia. Tärkeintä on, että tehdään jotain.

– Koulut voivat aloittaa katoksellisten, lukittavien pyöräpysäköintipaikkojen lisäämisestä. Niillä on aina kova käyttöaste, Vaarala ehdottaa.

– Pyöräpysäköinnin voi sijoitella lähemmäs koulua ja saattoliikenteen organisoida siten, että lapset kävelevät ainakin muutaman sata metriä kouluun tullessaan.

Oulussa myös päiväkodeille on tulossa pyöräkatoksia, joihin lasta pyörällä tuovat vanhemmat voivat jättää pyöräkärryn työpäivän ajaksi.

– Ja kun lapsi oppii tulemaan päiväkotiin omalla potkupyörällä, pyöräily jatkuu luontevasti kouluiässäkin, Harri Vaarala visioi.

Liikkuva koulu -koordinaattori Kati Grekula arvelee, että pyöräilyyn panostaminen lisää koulumatkaliikuntaa ylipäätään.

– Pyöräily voi olla pidemmillä koulumatkoilla kävelyä houkuttelevampi vaihtoehto, hän pohtii.

Eikä pyöräily talvella ole sen kummallisempaa kuin kesälläkään, kun pukeutuu sään mukaan.

– Täällä tuntuisi kummalliselta nostaa pyörä talveksi varastoon, Grekula naurahtaa.