Lapset padeilla.

Liikkuva koulu -ohjelman webinaarit syksyllä 2020

Liikkuva koulu -ohjelma järjestää syksyllä 2020 webinaarisarjan. Webinaareissa annetaan tukea ja ideoita toiminnan organisointiin, toiminnalliseen oppimiseen sekä jatkuvuuden tukemiseen kouluissa ja kunnissa.
Jokaiseen webinaariin on oma ilmoittautuminen. Voit myös tilata tallenteen, jos webinaarin ajankohta ei sinulle sovi.

1. Aktiivisen toimintakulttuurin vakiinnuttaminen kunnissa ja kouluissa – keskiviikkona 7.10. klo 14.30–15.30

Webinaarin aiheena on aktiivisen toimintakulttuurin vakiinnuttaminen kunnissa ja kouluissa. Miten Liikkuva koulu -ohjelma on onnistuttu vakiinnuttamaan kunnissa? Miten verkostoja on luotu ja miten niitä edelleen hyödynnetään? Miten nykytilan arviointia voi hyödyntää koulujen ja kunnan toiminnassa?

Webinaarin aikana kuulemme esimerkit Helsingistä, Tampereelta ja Vantaalta.

2. Liikunta ja oppiminen – torstaina 29.10. klo 14.30–15.30

Webinaarissa on tulossa tuoretta tietoa liikkumisen ja oppimisen yhteydestä. Miten liikunta edesauttaa oppimista? Mihin liikunta vaikuttaa? Lisäksi kuulemme käytännön vinkkejä ja kokemuksia liikkumisen hyödyntämisestä kolmannen luokan matematiikan opettamisessa.

Tutkimusjohtaja Tuija Tammelin, Likes
Tutkija Heidi Syväoja, Likes
Tutkija Sirpa Sneck, Likes

3. Toiminnallinen opetus yläkoulussa – torstaina 12.11. klo 14.30–15.30

Oulussa kehitetään parhaillaan pedagogista toimintamallia, jonka tavoitteena on tuoda liikkumista osaksi yläkoulun oppitunteja. Miksi ja miten liikkumista kannattaa integroida osaksi aineenopetusta? Millaisia kokemuksia Oulussa on saatu oppiaineryhmäkohtaisesta työskentelystä? Miten nuoret ovat ottaneet vastaan toiminnalliset menetelmät?

Koulutuksessa hyödynnetään syksyllä valmistuvaa toiminnallisen opetuksen materiaalia, johon on koottu toiminnallisia harjoituksia oppiaineittain.

Puhujat:
Yliopisto-opettaja Niina Loukkola ja yliopistonlehtori Susanna Takalo, Oulun yliopisto
Liikuntakoordinaattori Kati Grekula, Oulun kaupunki
Äidinkielenopettaja Satu Kurvinen, Laanilan koulu

Ilmoittaudu

4. Liikkuva koulu -toiminnan kehittäminen kouluissa – maanantaina 23.11. klo 14.30–15.30

Webinaarin aiheena on liikettä lisäävät toimenpiteet kouluissa. Miten Liikkuva koulu -toiminta on saatu osaksi aktiivista toimintakulttuuria kouluissa? Minkälaisia konkreettisia asioita kouluissa on tehty?
Minkälainen on hyvinvointia edistävä toimintamalli Jyrängön koulussa?

Luokanopettaja Niina Merta-Kaisjoki, Lapin koulu
Vieraiden kielten opettaja Sanna Kokkonen, Hyrylän yläaste