Liikkuva koulu ja Move! -hankeavustuksia on myönnetty yli 4 miljonaa euroa

Suomi liikkeelle -ohjelman tavoitteena on saada kaikenikäiset liikkumaan enemmän. Ohjelmaan kuuluvat Liikkuva koulu ja Move! -avustukset on myönnetty lukuvuodelle 2024–2025. Avustukset ovat myöntäneet aluehallintovirastot.

Hallitusohjelmaan sisältyvän Suomi liikkeelle -ohjelman tavoitteena on, että eri ikäiset ihmiset liikkuvat aiempaa enemmän.  Ohjelmalla edistetään mahdollisuuksia liikkua ja liikkumista tukevia arjen valintoja.

Liikkuva Koulu ja Move! -kehittämishankeavustuksilla kannustetaan koulupäivien ja koulumatkojen liikunnallistamiseen, perusopetusikäisten liikuntaneuvontaan, liikuntaosaamisen vahvistamiseen ja poikkihallinnollisen yhteistyöhön liikkumisen edistämiseksi. Move! -mittauksilla seurataan 5.–8. luokkien oppilaiden fyysistä toimintakykyä ja tulosten perusteella oppilaille voidaan antaa liikuntaneuvontaa ja -ohjausta.

Liikkuva koulu -avustukset on suunnattu perusopetusikäisten lasten ja nuorten liikunnan lisäämiseen. Tutkimusten mukaan liikkuminen vähenee erityisesti yläkouluikään tultaessa, joten erityinen huomio halutaan kiinnittää yläkouluihin ja niissä vain vähän liikkuvien oppilaiden tukemiseen.

Liikkuva koulu -toimenpiteet voivat kohdistua esimerkiksi henkilöstön ja oppilaiden asenteiden muuttamiseen, fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen oppitunneilla, välitunneilla ja koulupäivän aikana. Koulun ulko- ja sisäolosuhteita voidaan muuttaa fyysistä aktiivisuutta paremmin tukevimmiksi.

Lukuvuodelle 2024–2025 myönnetyt avustukset

Avustuksia myönnettiin yhteensä 4 329 500 euroa.

• Etelä-Suomen aluehallintovirasto 35 kpl 1.410.000 €
  • Lounais-Suomen aluehallintovirasto 12 kpl 415.000 €