Oppilaat pyöräilevät.

Koulujen Kilometrikisa polkaistaan käyntiin 14.4.2020

Koulujen kilometrikisa on peruskoulun 1.–9. luokille suunnattu leikkimielinen kisa, jossa osallistujat kirjaavat pyöräilykilometrejään ylös ja kartuttavat oman luokkansa kilometrisaldoa. Oppilaat osallistuvat Kilometrikisaan yksinkertaisesti polkemalla. Koronaepidemian aikaan pyöräillään yksin tai yhdessä perheenjäsenten kanssa. Samalla kisa nostaa luokan yhteishenkeä, sillä opettaja kirjaa kilometrit luokan yhteiseen saldoon. Kisaan hyväksytään kaikki mahdolliset kisa-aikana poljetut kilometrit.

Koulujen Kilometrikisa polkaistaan käyntiin seuraavasti:

• 2.4. avataan luokkien ilmoittautuminen osoitteessa www.koulukilometrikisa.fi
  • 14.4. kisa alkaa! Sitä poljetaan 30.5. saakka.

Sarjat:

• Luokat 1–2
  • Luokat 3–6
  • Luokat 7–9

Opettaja ilmoittaa luokkansa mukaan ja toimii joukkueen kapteenina. Oppilaat kirjaavat päivittäiset kilometrinsä ylös ja ilmoittavat ne opettajalle, minkä jälkeen opettaja siirtää oppilaiden yhteenlasketut tiedot sivustolta löytyvään kalenteriin. Luokan lopullinen tulos on kisaan osallistuneiden oppilaiden yhteensä polkemat kilometrit jaettuna osallistujamäärällä. Jos joukkueessa on alle 5 henkilöä, joukkueen yhteensä polkemat kilometrit jaetaan viidellä.

”Voittajaluokaksi” päätyy jokaisessa sarjassa se, jolla on kisan päätyttyä eniten pyöräilykilometrejä osallistujaa kohden. Sarjaan osallistuvat voivat seurata oman luokkansa tilannetta suhteessa muihin luokkiin.

Eniten polkeneet luokat palkitaan ja lisäksi kaikkien osallistuneiden luokkien kesken arvotaan pyöräilyaiheisia palkintoja.

Koulujen Kilometrikisan järjestää Pyöräilykuntien verkosto yhteistyössä Fiksusti kouluun -ohjelman kumppaneidensa LIKES-tutkimuskeskuksen ja Motivan kanssa.