Lapset padeilla.

Ilmoittaudu mukaan Liikkuva ja oppiva yhteisö -virtuaalitapahtumaan

Huippupuhujia, inspiraatiota ja aivojen herättelyä. Kaikkea tätä on luvassa, kun Liikkuva ja oppiva yhteisö -seminaari singahtaa virtuaaliseksi.

Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu -ohjelmien yhteinen maksuton virtuaalitapahtuma järjestetään torstaina 30.9.2021 klo 12–15.

Ohjelma:

Klo 11.30: Linjat avautuvat lounasdiskon merkeissä. Ota siis tilaa ympärillesi ja tanssimuuvit haltuun!

Klo 12: Tervetuloa Liikkuva ja oppiva yhteisö 2021 -virtuaalitapahtumaanTuomo Puumala, valtiosihteeri

Välittävä toimintakulttuuriMaija Lanas, kasvatustieteiden professori
Mitä tarkoittaa välittävä toimintakulttuuri opetus- tai kasvatusyhteisössä? Miksi välittäminen on yhteisössä tärkeää, mitä se käytännössä tarkoittaa, ja mitä on tärkeää huomioida oppilaiden tai henkilökunnan näkökulmasta, kun rakennetaan välittävää toimintakulttuuria.

Liikunnallisen toimintakulttuurin avaimet
Keskustelua ja kysymyksiä lasten ja nuorten liikkumisesta, toimintakulttuurin muutoksesta, koulu- ja opiskeluviihtyvyydestä sekä kasvattajien roolista liikkumisen edistäjänä.

• Sanna Laulaja, luokanopettaja, Vaasan Liikkuva koulu -koordinaattori
  • Jarmo Korhonen, varhaiskasvatusjohtaja, Sastamala
  • Pekka Tiitinen, Hankepäällikkö/työhyvinvoinnin opettaja, Ammattiopisto Lappia
  • Antti Blom, ohjelmajohtaja, Liikkuva koulu -ohjelma, Opetushallitus

Älä pilaa lapsen iloa liikkumiseenHP Parviainen, Duudson, luokanopettaja
Puheenvuoro on keskustelua lapsen oikeudesta olla oma itsensä ja lapsen oikeudesta liikkua. HP käsittelee puheenvuorossa muun muassa seuraavia teemoja: miten kannustaa lapsia liikkumaan eikä murskata intoa turhilla kielloilla, liikunnan harrastamisen käsitteen erot lapsen tai vanhemman näkökulmasta ja läsnäolotaidon merkitys.

Näin me sen teimme!
Innostus saa ihmiset luomaan uutta ja parhaimmillaan tartuttaa koko työyhteisön. Konkreettisia tarinoita ohjelman onnistuneesta toteutuksesta eri ikäisten lasten ja nuorten parissa.

• Liikkuva varhaiskasvatus, Henna Heinonen, päiväkodinjohtaja/yrittäjä, päiväkoti Vilske
  • Liikkuva koulu, Jukka Sinnemäki, luokanopettaja, Jyväskylän kristillinen koulu
  • Liikkuva opiskelu, Erwin Borremans, liikunnanopettaja, soveltavan liikunnan asiantuntija, PhD., Ammattiopisto Live

Ajattelun laatu, aivot ja ihmiskeskeinen työn tulevaisuusKatri Saarikivi, aivotutkija ja psykologi
Puheenvuorossa esitellään työelämän muuttuvien vaatimusten valossa relevantteja tuoreita aivotutkimuksen tuloksia tärkeimmistä työtaidoista ja aivojen terveyden ylläpidosta sekä laadukkaan ajattelun edellytyksistä. Mitä on laadukas ajattelu työssä, mitä taitoja työ tekoälyn rinnalla vaatii?  Miten huolehditaan ajattelun laadusta ja aivokunnosta kuormituksen kasvaessa? Mitä on kollektiivinen älykkyys? Miksi empatia on tärkeä taito ja millä tavoin sitä voisi kehittää työn kontekstissa? Miltä näyttää digiempatia?

Järjestäjä pidättää oikeuden ohjelman muutoksiin.

Tapahtumassa on käytössä chat-kenttä, jonne osallistujat voivat kirjoittaa kommentteja ja kysymyksiä puhujille.

Virtuaalitapahtumaan ovat tervetulleita osallistumaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen sekä toisen asteen ja korkeakoulujen kasvattajat, opettajat ja henkilöstö, Liikkuvat-ohjelmien kumppanit sekä kaikki muut aiheesta kiinnostuneet.

Voit ilmoittautua mukaan oheisesta Lyyti-linkistä. Linkki itse tapahtumaan lähetetään edeltävänä päivänä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 28.9.2021.