Kerhomalli motoristen taitojen tukemiseen

Lappeenrannan Lappeen koulussa on luotu motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamiseen ja taitojen tukemiseen tähtäävä liikuntakerho. Kerho kokoontuu koulupäivän aikana erityisopettajan ja koululiikunnanohjaajan voimin.

Tuen tarpeessa olevat oppilaat ohjataan Loikkis-kerhoon, jonka 10 kerhotuntia kartoittavat ja tukevat lasta hänen yksilöllisissä motorisen oppimisen tarpeissaan. Oppilaiden kartoituksen tekevät luokanopettaja yhdessä laaja-alaisen erityisopettajan kanssa. Tuki kirjataan mahdolliseen pedagogiseen asiakirjaan. Kerhon alussa ja lopussa oppilaille tehdään motoriset testit tuen vaikuttavauuden arvioimiseksi.

Kerho toimii toista vuottaan ja työn alla on käsikirja, jonka avulla muut koulut voivat ottaa toimintamallin käyttöönsä. Lappeenrannassa tällä mallilla käynnistyy Loikkis-kerho kaikissa alakouluissa vuoden 2019 alussa. Tavoite on laajentaa toimintamalli maakunnassa kaikkiin siitä kiinnostuneisiin kouluihin.

• Nimi: Vararehtori Hannele Heikkilä
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Lappeenrannan kaupunki