Oppilaat portaikossa.

School Race

School Race -kisailussa liikunnallinen toiminta saadaan yhdistettyä opiskeluun. Opiskeluun liittyvät asiat voivat olla mm. ongelmanratkaisua, tietojen hakemista tai vaikkapa kokeeseen kertaamista.

Seinäjoen Törnävän koulun opettajan Juha-Matti Matilaisen kehittelemä School Race -toimintamalli Amazing Race -televisio-ohjelman pohjilta haastaa oppilaat kisaamaan ryhmissä. School Racen ideana on erilaisten tehtävien suorittaminen tietyssä järjestyksessä oppilaitoksen eri ympäristöjä hyödyntäen. Tehtävät voivat olla esimerkiksi kysymyksiä tulevasta koealueesta, kasvien tunnistamista ulkona, lyhyen videon tekemistä, laskutehtävien tekemistä ja niin edelleen. Vain opettajan mielikuvitus on rajana ja monipuolisuus on tietenkin suositeltavaa.

Matilaisen mukaan School Race ei vaadi kohtuuttomia valmisteluja, mutta hieman pitää suunnitella, jotta rata toimii. Myös tehtävät opettajan pitää tehdä, mutta aina voi käyttää jo valmiina olevia tehtäviä esim. opettajan oppaista. Matilainen suosittelee viuhkasuunnistuksen tyyppistä rataa, jossa tehtävät tullaan osoittamaan suoritetuiksi opettajalle ”tukikohtaan”, eli esimerkiksi luokkahuoneeseen.

Matilainen itse kertoo School Race -kilpailujen lujittaneen luokkahenkeä eri tyyppisten oppilaiden yhdistäessä voimiaan liikunnallisissa ja tietovisailuosioissa, jolloin jokainen pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan ja jokaisen taitoja tarvitaan.

Alla muutamia vinkkejä radan tekemiseen:

• Tehtävien on oltava nopeasti tarkistettavissa.
  • Aukkotehtävät sopivat mihin tahansa aineeseen ja kirjaan, sopivat esim. kokeeseen kertaamiseen.
  • Opettajien oppaiden valmiita monisteita voi käyttää tehtävinä.
  • Ensimmäinen tehtävä kannattaa olla haastava tai aikaa vievä, jotta kaikki eivät olisi yhtä aikaa palauttamassa ensimmäistä tehtävää.

Lataa ideamateriaalit!

Lisäohjeita