Luvian harrastuspäivä tarjosi elämyksiä ja uusia harrastuksia

Luvian harrastuspäivä kokosi yhteen lapset, nuoret ja heidän perheensä uusien harrastusten kokeilemisen ja liikkumisen pariin. Tapahtuman osallistava luonne teki tapahtumasta erityisen – harrastuksia pääsi konkreettisesti kokeilemaan katselemisen sijaan.

Luvian harrastuspäivä keräsi perheet liikkeelle

Luvian harrastuspäivä tarjosi tänä syksynä monipuolisia harrastusmahdollisuuksia lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Tapahtuman aikana Luvian keskustan alueella oli avoimet ovet kymmenessä eri harrastuspaikassa, ja osallistujat pääsivät itse kokeilemaan erilaisia aktiviteetteja, kuten ringetteä, jalkapalloa, muskarituokioita tai vaikka purjehdusta jollasimulaattorilla.

– Tapahtuma erottui monista muista vastaavista siten, että lapset ja nuoret pääsivät aktiivisesti osallistumaan itse, eikä kyse ollut pelkästään lajiesittelyjen seuraamisesta. Osallistumisen kokemukset tekivät tapahtumasta erityisen merkityksellisen, kertoo tapahtuman koordinaattori Bo-Göran Lillandt.

Yhteistyön voima teki tapahtumasta onnistuneen

Tapahtuman pääjärjestäjänä toimi Luvian yhtenäiskoulun vanhempainyhdistys. Yhtenäiskoulu tarjosi tapahtumaan tilansa harrastuskokeiluille sekä auttoi tapahtuman markkinoimisessa lapsille. Lillandt korostaa, että suurin kiitos tapahtumasta kuuluu kuitenkin yhdistyksille ja järjestöille, jotka olivat tapahtumassa mukana esittelemässä toimintaansa, ja jotka pääasiassa tarjoavat Luvialla lapsille ja nuorille laadukasta harrastustoimintaa.

– Yhdistysten ja harrastustoimijoiden aktiivinen osallistuminen oli keskeinen osa tapahtuman menestystä. Toimijoilta olenkin saanut erittäin hyvää palautetta tapahtumasta. Harrastuspaikkojen yhteenlaskettu kävijämäärä oli noin 850, mutta monet kävijät vierailivat useammassa paikassa. Kävijöinä oli niin lapsia, nuoria kuin heidän perheitäänkin, Lillandt iloitsee.

Lasten ja nuorten harrastaminen tärkeä asia

Luvialla halutaan kiinnittää tapahtumaan myös valtakunnallista huomiota. Toiveena on, että myös muut kunnat rohkenisivat järjestämään samankaltaisia tapahtumia – isommassa tai pienemmässä mittakaavassa, ehkä jopa vieruskuntien kanssa yhteistyössä. Lillandt kertoo, että on tärkeää, että lapset ja nuoret löytävät mielekkäitä tapoja viettää vapaa-aikaansa, johon harrastuspäivän kaltaiset tapahtumat tarjoavat hyvän mahdollisuuden.

– Lasten ja nuorten harrastaminen on tärkeä asia, sillä koulun ulkopuoliset harrastukset liikuttavat ja ovat hyvä vaihtoehto älypuhelimen käytölle. Kun haluamme huolehtia lasten hyvinvoinnista, pitää olla mahdollisimman vähän älylaitteita ja mahdollisimman paljon ulkoilua ja liikuntaa, Lillandt summaa.

Luvian ensimmäinen harrastuspäivä oli menestys, ja vanhempainyhdistys on jo päättänyt, että tapahtuma järjestetään ensi vuonna uudelleen.

Jutun kuvat: Bo-Göran Lillandt

Katso uusimmat ideamme!