Keppi & Porkkana -taukoliikuntamalli

Keppi & Porkkana -taukoliikuntamalli tarjoaa alakoulun oppilaille, opettajille ja ohjaajille mahdollisuuden helppoon ja tehokkaaseen taukoliikuntaan n. 5–10 minuutin ajan koulupäivän aikana.

Paranna Move! -mittaustuloksia liikkuvuuden ja lihasvoiman osalta Keppi & Porkkana -taukoliikuntamallin avulla. Liikkuvuus lisääntyy tutkitusti 50 % ja opettajien tuki- ja liikuntaelinsairauspoissaolot vähentyvät keskimäärin 40 % keppijumpan avulla.

Taukojumppahetki toteutetaan ohjatusti videolta, joten opettaja voi jumpata mukana ja saa samalla päivittäisen taukoliikuntahetken. Kattavasta videokirjastosta löytyy vaihtuvia 4–10 min kestäviä taukoliikuntavideoita. Videokirjasto löytyy helposti verkkopalvelusta. Taukojumpan liikkeet voi tehdä myös ilman jumppakeppiä.

Keppi & Porkkana -taukoliikuntamalli tuottaa hyötyä yksilö- ja yhteisötasolla. Yksilötasolla fyysinen toimintakyky paranee ja mahdolliset tuki- ja liikuntaelinkivut vähenevät. Koulupäivän aikainen jaksaminen ja keskittyminen paranevat. Keppijumppa on mindfulnessia parhaimmillaan, koska se vaatii keskittymään tekniseen ja motoriseen tekemiseen, jolloin pää ja jalat ovat täysin läsnä samassa hetkessä.

Yhteisötasolla Keppi & Porkkana luo yhteisöllisyyttä ryhmä-, koulu- ja kaupunkitasolla. Pienissä yhteisissä hetkissä syntyy yhteinen kokemus, jossa jokainen kyykkää samalta viivalta. Lisäksi säännöllinen harjoittelu luo kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä ja vahvat rutiinit. 2016 vuodesta lähtien on kerätty näyttöä siitä, kuinka tuki- ja liikuntaelinvaivoista johtuvat sairauslomat ovat vähentyneet Keppi & Porkkana -hankkeiden avulla yli 30 yhteisössä.

Varmista taukoliikkumisen kulttuurin synty yhteisöön koulutetun taukoliikuntaohjaajan avulla

Koulutamme kuntaan/kouluun taukoliikuntaohjaajan, joka toimii koulussa/kunnassa tsempparina, koordinaattorina ja apuna taukoliikuttamisessa. Koulutuksessa käydään läpi Keppi & Porkkana -taukoliikuntamallissa toistuvia perusliikkeitä, jotka perustuvat lajina painonnostoon. Painonnosto on laji, joka lisää liikkuvuutta, koordinaatiota, vahvistaa luustoa iskutuksen kautta sekä aktivoi elimistölle tärkeitä lihaksia, jotka kehittävät tuki- ja liikuntaelimistöä.

Koulutuksessa taukoliikuntaohjaaja oppii mm. vetämään taukoliikunta- ja keppijumppahetkiä, jotka lisäävät yhteisössä yhteisöllisyyttä sekä hyvinvointia. Koulutus sisältää lähikoulutuspäivän (8 h) ja sen lisäksi koulutettu taukoliikunnan ohjaaja saa käyttöönsä ohjaajan materiaalipankin ja tueksi 6 kuukauden verkkokoulutuskokonaisuuden. Koulutus ei vaadi erityistä liikunta-alan taustaa.

Liikkuva koulu -aloituspaketti (450 €) sisältää:

• 100 kpl jumppakeppejä (pituus 120cm)
  • 4 kpl säilytyspusseja jumppakepeille
  • taukoliikuntavideokirjasto koko koulun käyttöön lukuvuodeksi
  • 1 pvän taukoliikuntaohjaajakoulutus lähikoulutuksena ja verkkopalvelu 1 hlölle.

Aloituspaketteja myynnissä rajoitettu määrä. Hintaan lisätään alv ja jumppakeppien toimituskulut.

Tämä idea on kumppaniverkostomme tuottama. Lisätietoja Liikkuvan koulun yhteistyölinjauksista löytyy täältä.

• Nimi: Tiia Peltonen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Liikuntapalvelut Keppi & Porkkana Oy