Oppilas pelaamassa pingistä.

Harrasteryhmiä laidasta laitaan – Tampereella on lupa harrastaa!

Lupa liikkua Lupa harrastaa on Tampereen kaupungin toimintamalli, jonka avulla tuetaan ja kannustetaan lapsia liikkumaan varhaiskasvatuksesta peruskoulun loppuun saakka. Tällä hetkellä Tampereella toimii noin 350 Lupa harrastaa -ryhmää.

Tampereen Lupa harrastaa -ryhmien kirjo on tällä hetkellä todella suuri. Ryhmiä löytyy laidasta laitaan, ja lukuisten liikuntaryhmien lisäksi tarjolla on esimerkiksi tiede-, draama-, tanssi- ja kokkausryhmiä. Liikuntaryhmistä suosituimmiksi ovat nousseet erityisesti parkour, jääkiekko ja koripallo. Suunnittelija Miina Mäkinen kertoo, että ryhmien lisäksi osaan lajeista on voitu muodostaa harrastejoukkueita, jotka harjoittelevat kaksi kertaa viikossa.

– Harrastejoukkueita on tällä hetkellä muodostettu esimerkiksi jääkiekossa, cheerdancessa, voimistelussa ja koripallossa. Harrastejoukkueiden toiminta ei ole totista tai sitoutumista vaativaa touhua, mutta ne tarjoavat mahdollisuuden harjoitella lajia useita kertoja viikossa, Mäkinen summaa.

Lupa harrastaa -toiminnan ydinideana on kannustaa lapsia ja nuoria harrastamisen pariin. Toiminta onkin osa harrastamisen Suomen mallia, ja kaikki harrasteryhmät ovat ilmaisia. Mäkisen mukaan lajitaitojen osaamista tärkeämpää on itse liikkuminen ja ryhmässä käyminen.

– Tällä hetkellä Lupa harrastaa -ryhmät vetävät puoleensa enemmän alakoululaisia. Yläkoululaisille meillä onkin tarjolla erilaisia Nuorten treenejä, joihin ei tarvitse sitoutua lainkaan. Nuorten treeneihin voi ilmoittautua mukaan vaikka vaan yhdelle kerralle. Lajeina on esimerkiksi padelia, seinäkiipeilyä, trampoliiniparkissa pomppimista, biljardia, ilmajoogaa ja keilausta. Osa lajeista on ohjattuja, mutta osassa niistä nuoret saavat hengailla ja tehdä ihan omaan tahtiin, Mäkinen kertoo.

Koulupäivänäkin voi löytää uuden harrastuksen

Uusiin harrastuksiin tutustutaan Tampereella myös tavallisten koulupäivien aikana. Mäkinen kertoo, että vuosittain koululuokille järjestetään yhteensä noin 2000 tuntia ohjattua liikuntaa. Tällöin opettaja menee ryhmänsä kanssa harrastepaikkaan tai harrastus tuodaan koululle. Lajikirjo on laaja – testattavissa nimittäin on noin 30 erilaista lajia.

– Parasta koulupäivien lajikokeiluissa on se, että jos lapsi tai nuori innostuu lajista, on sitä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tarjolla meidän harrasteryhmissämme. Silloin on ihanaa todeta, että hei, tätä sinä pääset harrastamaan ilmaiseksi vaikka kerran viikossa, Mäkinen hymyilee.

Tampereella onkin syntynyt monta hyvää tarinaa siitä, kuinka koulupäivän aikana testatusta lajista on tullut myöhemmin lapselle tai nuorelle harrastus. Mäkinen kertoo, että osa kouluista on tarjonnut lajikokeiluja ja liikunta-aktiviteetteja myös välitunneilla. Erilaisia aktiviteetteja on harrastettu myös erityisryhmien liikuntatunneilla yhdessä ammattitaitoisten liikunnanohjaajien kanssa.

– Olemme ymmärtäneet, että lapset ja nuoret tavoittaa helpoiten sieltä, missä he päivittäin ovat – eli kouluista. Koulujen kautta olemme halunneet levittää harrastamisen ilosanomaa, Mäkinen summaa.

• Nimi: Miina Mäkinen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Suunnittelija