Oppilaat katsovat kännykkää.

Liikkuva koulu -ohjelman webinaarit keväällä 2021

Liikkuva koulu -ohjelma järjestää keväällä 2021 webinaarisarjan. Webinaareissa annetaan tukea ja ideoita toiminnan organisointiin, etäkouluun sekä jatkuvuuden tukemiseen kouluissa ja kunnissa. Jokaiseen webinaariin on oma ilmoittautuminen. Voit myös tilata tallenteen, jos webinaarin ajankohta ei sovi sinulle.

1. Toiminnan pitkäjänteinen organisointi Liikkuvassa koulussa ja koulujen erityispiirteet – keskiviikko 27.1. klo 14.00–15.00

Webinaarin aiheena on toiminnan pitkäjänteinen organisointi Liikkuvassa koulussa. Miten Liikkuva koulu on onnistuttu vakiinnuttamaan kouluissa? Minkälaisia erityispiirteitä on kouluissa? Toiminnan organisoinnin seuraamisessa auttaa Nykytilan arviointi -työkalu. Kouluesimerkit kuullaan Vuoden Liikkuva koulu 2020 palkituilta kouluilta Keski-Palokan koulusta Jyväskylästä ja Länsinummen koulusta Pietarsaaresta.

•    Nykytilan arviointi, Virpi Inkinen ja Katariina Kämppi
•    Keski-Palokan koulu, Jyväskylä, Samuli Pentinniemi
•    Länsinummen koulu, Pietarsaari, Taina Pesola ja Virve Tuominen-Suarez​

Katso tallenne Liikkuvan koulun YouTube-kanavasta

2. Liikkuva etäkoulu – maanantai 15.2. klo 14.00–15.00

Monen oppilaan fyysinen aktiivisuus jäi vähäiseksi etäopetuksen aikana keväällä 2020, kun koulumatkat ja välitunnit koulun pihalla jäivät pois. Opettajat onnistuivat kuitenkin ansiokkaasti sisällyttämään toiminnallisuutta etäopetukseen. Minkälaisilla toiminnallisen opetuksen keinoilla oppilaita saatiin aktivoitua etäkoulussa? Onko korona-ajasta opitut hyvät liikunnalliset käytänteet jääneet elämään koulujen arkeen? Ymmärretäänkö kouluissa korona-ajan seurauksena paremmin yksilöllisen opetuksen merkitys ja mahdollisuudet?

•    Faktaa lasten liikkumisen vähenemisestä korona-aikana, Marko Kantomaa
•    Drumsö lågstadieskola, Helsinki, Johanna Berlin, luokanopettaja
•    Ruonalan koulu, Kotka, Kati Paakkanen, luokanopettaja

Katso tallenne Liikkuvan koulun YouTube-kanavasta

3. Miten jaksan töissä ja etenkin vapaa-ajalla? -webinaari maanantaina 15.3. klo 13.00–14.00

Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu, Liikkuva opiskelu ja Liikkuva aikuinen -ohjelmien yhteinen webinaari, jonka teemana on henkilökunnan hyvinvointi. Mitä asioita henkilöstökyselyiden tuloksista nousee, miten omaa hyvinvointia voi edistää ja minkälaisia apuja siihen on tarjolla.

näyttelijä Kristo Salminen
kehittämispäällikkö Miia Malvela, Liikkuva aikuinen -ohjelma
tutkija Katariina Kämppi, Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu -ohjelmat

Webinaaritallenne on lähetetty kaikille webinaariin ilmoittautuneille.

4. Liikkuva koulu kaikille – keskiviikkona 14.4. klo 14.00–15.00

Liikunnan yhdenvertaisuuspalkinto 2020 myönnettiin Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Iloon yli esteiden -hankkeelle. Webinaarissa pureudutaan palkittuun hankkeeseen, jonka avulla lisätään kaikkien oppilaiden mahdollisuuksia osallistua koulupäivän aikana tapahtuviin liikunnallisiin hetkiin. Uudet mallit ja materiaalit luovat edellytyksiä toiminnalle, jossa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat toimivat yhdessä yleisen opetuksen oppilaiden kanssa.

Katso webinaaritallenne Liikkuvan koulun YouTube-kanavassa.