Piirrettyjä eläimiä.

Alakoulun liikuntadiplomi haastaa ja innostaa oppilaat liikkumaan lukuvuoden ympäri

Liikunnan- ja luokanopettajat Anu Heinonen ja Mikko Tilli Lappeen koululta ovat kehitelleet alakouluikäisille soveltuvan liikuntadiplomin. Liikuntadiplomi mukailee perusopetuksen opetussuunnitelman liikunnan tavoitteita ja sisältöjä, ja se koostuu eri vuodenaikoihin sopivista liikuntahaasteista, liikuntataitoja kehittävistä harjoitteista, elämyksellisistä liikuntakokemuksista sekä lajikokeiluista.

Tarkemmin ottaen diplomissa on kahdeksan tehtäväkorttia, ja jokainen kortti sisältää tehtäviä tietyssä liikuntaympäristössä. Liikuntaympäristöjä ovat muun muassa perusliikunta, palloilu, luontoliikunta ja retkeily, voimistelu ja akrobatia sekä villikortti. Villikortti on diplomin paikallinen osio, joka toteutetaan yhteistyössä liikunta-alan toimijoiden sekä urheilu- ja liikuntaseurojen kanssa.

– Olemme Lappeenrannassa sopineet esimerkiksi lajikokeiluista, tutustumiskäynneistä sekä liikunta- ja ottelutapahtumiin osallistumisesta. Villikortti on paikallisesti toteutettavissa, ja meiltä voi tilata parin tunnin maksullisen ohjauksen osion laatimiseen omalle alueelleen sopivaksi sekä koulutuksen diplomin käyttöönottoon, kertovat Heinonen ja Tilli.

Diplomista on saatavilla kolme eritasoista versiota: pronssi-, hopea- ja kultadiplomit, jolloin jokaiselle liikkujalle löytyy sopivasti haastetta. Pienten koululaisten on hyvä aloittaa pronssidiplomista. Hopeadiplomin tehtävät kehittävät taitoja edelleen, mutta vaativat enemmän harjoittelua. Kultadiplomin suorittajalta vaaditaan sisukkuutta ja päättäväisyyttä. Tasoja ei ole haluttu kiinnittää luokka-asteisiin tai ikään, vaan jokainen voi valita itselleen sopivasti haastetta liikunnalliseen tekemiseen. Tavoitteena on, että oppilas suorittaa diplomin yhden lukuvuoden aikana.

– Esimerkiksi pronssitason tehtävänä on harjoitella kuperkeikka ja kärrynpyörä. Harjoittelun tueksi on liitetty linkit mallivideoihin. Hopeatason diplomissa suunnitellaan estejuoksurata metsään ja kultatason retkeilytehtävässä lähdetään yön yli kestävälle retkelle perheen kanssa, Heinonen ja Tilli esittelevät.

Opettajalle diplomi on vaivaton: se on valmis materiaali oppilaille jaettavaksi. Opettajan tehtävänä on kuitata diplomi suoritetuksi sekä palkita oppilas lukuvuoden päätteeksi diplomilla. Halutessaan opettajat voivat hyödyntää liikuntadiplomia liikunnan opetuksessa tai esimerkiksi valinnaisten liikuntakurssien tai -kerhojen sisältönä. Jos liikuntadiplomi tai osa tehtäväkorteista valitaan liikunnan opetuksen tai liikuntakurssin sisällöksi, diplomitehtävien suoritukset voidaan ottaa osaksi kurssiarvosanan muodostumista.

Diplomista on tulossa myös mobiilisovellus, jota LAB-ammattikorkeakoulu kehittelee parhaillaan. Sovelluksen kautta diplomin suorittaja näkee edistymisensä sekä tavoitteensa helposti ja saa myös edistymisestään palkintoja.

Liikuntadiplomi on kehitetty Lappeenrannan kaupungin myöntämän strategiahankerahoituksen tuella, ja sen tärkein tavoite on innostaa lapsia liikkumaan. Kehittämistyössä suurena tukena ja ideanikkarina on toiminut Lasse Heiskanen EKLU:sta (Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu). Lisäksi Lappeenrannan kaupungin liikuntatoimi ja LAB-ammattikorkeakoulu ovat olleet mukana kehittämässä diplomia. Yhteistyötä on tehty niin lappeenrantalaisten urheiluseurojen ja liikuntatoimijoiden kuin valtakunnallisten lajiliittojen kanssa.

• Nimi: Anu Heinonen
  • Yksikkö / yhteistyökumppani: Luokan- ja liikunnanopettaja