Liikkumisen mahdollisuuksien luominen edellyttää muutoksia koulun toimintakulttuurissa. Liikkuvassa koulussa otettiin vuonna 2015 käyttöön Nykytilan arviointi -työkalu, joka on Liikkuvan koulun verkkosivuilla kaikkien peruskoulujen vapaasti hyödynnettävissä ja käytettävissä oleva sähköinen työväline koulun liikunnallisen toimintakulttuurin suunnitteluun, kehittämiseen ja itsearviointiin.
Liikkuvan koulun nykytila näkyväksi Oulussa
Oulussa lähes kaikki koulut täyttävät Nykytilan arvioinnin vuosittain. Nykytilan arvioinnin tuloksia seurataan Oulussa vuosittain useilla eri tasoilla. Koulujen tuloksia tarkastellaan koulukohtaisissa Liikkuva koulu – ja hyvinvointitiimien kokouksissa.
Kuntakohtaiset tulokset esitetään vuosittain perusopetus- ja nuorisojohtajalle, ja niitä hyödynnetään liikuntakoordinaattorin työn tuloksellisuuden arvioinnissa sekä päätöksenteon tukena. Nykytilan arviointia on hyödynnetty myös erilaisten hankehakujen sisältösuunnittelussa ja konkreettisten toimenpiteiden valinnassa.
Arvioinnista tukea Liikkuva koulu -toiminnan jatkuvuuteen
Kun Nykytilan arviointi on jatkuva, vuosittain toteutuva prosessi, se tukee toiminnan vakiintumista kouluissa. Arviointi mahdollistaa sen, että eri tahot, kuten koulun henkilöstö, rehtori, opiskeluhuolto, oppilaat ja kuntapäättäjät, kiinnittyvät liikkumisen edistämiseen tiedon tuottajina tai tiedon hyödyntäjinä kukin omasta näkökulmastaan. Näin Nykytilan arviointi sitoo prosessin eri vaiheissa yhteen kouluyhteisön ja kuntatason päättäjät koulujen liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen.
Kirjoittajat: Katja Rajala, Kati Grekula, Laura Pirhonen & Katariina Kämppi