Ministeri Sandra Berqvist

Erilaisten lasten ja nuorten huomioiminen kuntakoordinaattoritapaamisen teemana

Yli 170 lasten ja nuorten liikunnan kuntakoordinaattoria ympäri Suomea olivat viime viikolla koolla jakamassa kokemuksia liikunnallisen elämäntavan edistämisestä.

Mukana tapaamisessa olivat Liikkuvan varhaiskasvatuksen, Liikkuvan koulun, Liikkuvan opiskelun ja Harrastamisen Suomen mallin (HSM) koordinaattorit ja tapahtuma järjestettiin Viking Cinderellalla sekä Tukholmassa 12.–14.11.

Koordinaattoritapaamisten keskeisenä tavoitteena on tukea osallistujia liikunnallisen elämäntavan ja Harrastamisen Suomen mallin edistämisessä, rakentaa ja vahvistaa verkostoja sekä vaihtaa kokemuksia onnistumisista ja kehitettävistä asioista. Tämän vuoden tapaamisen teemana oli erilaisten lasten ja nuorten huomioiminen ja toiminnan kohdentaminen erilaisille kohderyhmille. Teemaan pureuduttiin asiantuntijoiden alustusten sekä kuntien hyvien käytänteiden avulla omissa kohderyhmissä.

Tilaisuus alkoi yhteisillä osioilla Katajanokan satamassa, jossa puhujina oli Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist sekä työelämäprofessori Sami Itani. Tämän jälkeen tilaisuus jatkui kohderyhmäkohtaisilla osioilla, mitkä sisälsivät muun muassa konkreettisia matkakertomuksia kuntatoimijoilta.

Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Bergqvist painotti kaksikielisessä avauspuheessaan muun muassa seuraavaa:

–  Fyysisellä aktiivisuudella, liikkumisella, liikunnalla ja harrastamisella on valtava merkitys lasten ja nuorten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Liikkuvan varhaiskasvatuksen, Liikkuvan koulun, Liikkuvan opiskelun ja Harrastamisen Suomen mallin toimenpiteillä voidaan vahvistaa lasten ja nuorten osallisuutta, oppimisen edellytyksiä ja koulusta pitämistä tai koulutukseen kiinnittymistä sekä laajasti eri hallinnonalojen tavoitteita. Valtio on panostanut viime vuosina enemmän kuin koskaan pienten lasten, koululaisten ja opiskelijoiden liikkumisen ja harrastamisen edistämiseen. Toiminta on upeasti laajentunut niin liikkuvan varhaiskasvatuksen, liikkuvan koulun ja liikkuvan opiskelun parissa ja toiminta on nivottu yhdessä aikuisiin kohdistuvan liikkumisen edistämistyön kanssa yhteiseksi Liikkuvat-kokonaisuudeksi.

– Det finns idag ett stort behov att öka på barns och ungas fysiska aktivitet i enlighet med  rådande rekommendationer. De flesta barn tycker de fakto om att röra på sig och det är också väldigt naturligt för dem och även när det gäller studeranden visar undersökningar att de gärna skulle vilja motionera mer än vad de gör idag och att det uppfattades som positivt att öka på fysisk aktivitet i vardagen. Personal i skolor har också vittnat om att främjandet av fysisk aktivitet stött inlärning, trivsel och arbetsro. Verksamheten har också förstärkt känslan av samhörighet och positiv samverkan i hela skolans gemenskap.

Yhteiskunnalliset megatrendit, kohdevierailuja ja verkostoitumista

Sami Itani nosti yhteisessä osiossa esille yhteiskunnallisia megatrendejä, kuten polarisaatiota:

– Suomalaisessa yhteiskunnassa polarisaatio eri asteisesti ja eri tasolla on pelottava trendi ja se on aika konkreettinen ja näkyy meidän kaikkien arjessa ja työssä. Mielestäni liikunnan ja urheilun metanarratiivia, miksi liikunta on tärkeätä, tulisi päivittää yhteiskunnallisella tasolla ja myös vaikkapa urheilujärjestöjen toimesta ja urheilussa toimivien ihmisten toimesta.

– Näen, että urheilulla, varsinkin lasten ja nuorten puolesta on ihan keskeinen tehtävä, se että meidän yhteiskunta alkaisi vähemmän polarisoitumaan.

Målarhöjdens skola

Yhteisten osioiden jälkeen tapaaminen jatkui eritetyillä ohjelmilla ja Liikkuvan koulun kuntakoordinaattorit pääsivät esimerkiksi tutustumaan Tukholman suurimpaan peruskouluun, jossa meille koulun toimintaa oli esittelemässä apulaisrehtori Roger Odell. 1250 oppilaan Mälerhöjdens skola tarjoaa oppilailleen aktiivista välituntitoimintaa, mm. erilaisia aktiviiteetteja mahdollistavia liikuntavälineitä, keinuja, leikkitelineitä ja leikkialueita. Koulupäivän jälkeen oppilaille on myös tarjolla monipuolista harrastustoimintaa. 

Lisäksi tutustuimme paikalliseen Liikkuva koulu -toimintaan, jota esitteli Spring i Benen Ulrika NilssonSpring i benen tarjoaa kootusti muun muassa taukoliikuntaa edistäviä materiaaleja.

Koordinaattoritapaamisten tärkeänä teemana on myös vertaistuki ja verkostoituminen muiden kuntakoordinaattoreiden kanssa ja tämä nostettiin myös palautteissa esille kysyttäessä mikä tapaamisessa oli parasta:

”Verkostoituminen kaikkien eri Liikkuvat -hankkeiden koordinaattorien kesken. Teemme pelaamme kaikki samaan pussiin. Pidän tavasta, jossa on sekä yhteisiä, että eriytettyjä osuuksia.”

”Parasta tapaamisessa oli muiden koordinaattoreiden kanssa käydyt keskustelut mallin käytänteistä, haasteista ja hyvistä ideoista.”

”Vertaistuki – keskustelut muiden koordinaattoreiden kanssa. Uusia ideoita ja vahvistusta työhön.”

”Verkostoituminen eri ohjelmien koordinaattoreiden kanssa, eri työtä tekeviltä saa uusia näkökulmia ja ajatuksia, kuin vain oman viiteryhmän kanssa keskustellessa. Tällaisia tapaamisia lisää!”