Juläventyret
Vi är i kris. Julgubben höll på och testade ett nytt spel när det uppstod något fel och julgubben fastnade i spelet. Rättare sagt, han är ensam och bygger med sina bara händer ett jättelikt snöslott. Den arga snögubben släpper inte ut julgubben tillbaka till denna verklighet innan slottet är klart.
Julgubben behöver hjälp av smarta och flitiga hjälptomtar för att komma ut ur spelet före julafton. Nissarna i Korvatunturi har mycket bråttom med att få alla klapparna klara och paketerade innan julafton, så därför ber vi er om hjälp.
Spelets varje nivå inleds med hjärngympa. Knäck koden och mata in den i det elektroniska låset så får ni reda på dagens gympauppgift. Ni når inte följande nivå om ni inte klarar dagens gympauppgift. Är ni redo för utmaningen?
Så fungerar juläventyret:
Skolan i rörelses juläventyr innehåller sex kluriga uppgifter. Genom att klara av uppgifterna får eleverna dagens gympautmaning.
Målgruppen är årskurserna 1–6, men äventyret kan också lämpa sig för yngre eller äldre elever.
- Anmäl klassen via länken nedan.
- Inom november får du färdiga instruktioner samt utskrivbart material med uppgifterna.
- Allt elevmaterial finns på svenska, lärarens instruktioner på finska.
- Juläventyret inleds 2.12. och uppgifterna kan t.ex. utföras två gpnger i veckan. Juläventyret avslutas 19.12.
- Du får bekanta dig med uppgifterna i förväg och bestämma vad som är bästa sättet att utföra äventyret i din klass.
- Läs tillsammans med eleverna bakgrundsberättelsen Juläventyret.
- Skriv ut dagens uppgift och dela ut till eleverna. Uppgifterna kan utföras i grupp.
- När uppgifterna är lösta, matar läraren in koden till dagens lås/lucka.
- Efter varje uppgift belönas eleverna med en gumpautmaning.
- Från uppgifterna samlas också bokstäver som bildar en julhälsning som är äventyrets sista lösningskod.
- När alla uppgifterna är gjorda belönas eleverna med ett diplom.
Har du frågor eller behöver du hjälp? Ta kontakt
liikkuvakoulu@jamk.fi