Kummassa koulupihassa on enemmän liikettä ja vähemmän ilkivaltaa: pihassa, jonka urakoitsija on rakentanut vai oppilaiden itse suunnittelemassa ja rakentamassa pihassa?

OPS 2016 -perusteet painottavat uutta oppimiskäsitystä, joka korostaa oppilaan roolia aktiivisena toimijana ja oppimista vuorovaikutuksena. Hyvin toteutettu pihaprojekti palvelee uutta oppimiskäsitystä. Suomesta löytyy useita hienoja esimerkkejä oppilaiden tekemistä pihoista. Hauhon yhtenäiskoululla Hämeenlinnassa oppilaat ovat suunnitellet ja toteuttaneet mm. jalkapallogolfradan ja BMX-radan. Harjun koululla Lahdessa oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa rengasradan. Hintaa ei rakennelmalle kertynyt, koska renkaat lahjoitti paikallinen yritys ja mukana toteutuksessa oli Lahden tilakeskus. Koulupihaprojektit voivat edistää yhteisöllisyyttä ja oppilaiden omistajuuden tunnetta koulupihaa kohtaan.

On tärkeää, että piharakennelmat tehdään leikkipaikkastandardin (EN-1176) vaatimusten mukaisesti. Pihaprojektit tulee tehdä yhteistyössä koulun omistajan, kuntatekniikan tai tilakeskuksen kanssa. Oppilaiden tekemät rakennelmat tulee tarkastuttaa ennen käyttöönottoa, tällaisen tarkastuksen voi tehdä sertifioitu tarkastaja (esim. ympäristöterveystarkastaja).

Espoon malli koulupihahankkeissa:

  1. Oppilaiden idea -> Liikkuva koulu koordinaattori
  2. Liikkuva koulu koordinaattori -> Tilakeskus
  3. Tilakeskus tarkastaa pihan ja antaa luvan rakentamiselle
  4. Oppilaat suunnittelevat, asentavat ja rakentavat tilakeskuksen ja opettajien kanssa
  5. Tilakeskus suorittaa käyttöönottotarkastuksen
  6. Koulu on uuden piharakennelman aktiivinen kunnossapitäjä, mutta vastuu kunnossapidosta määritetään

Riskien ottaminen on välttämätöntä terveydelle ja hyvinvoinnille

Olin yksivuotiaan poikani kanssa leikkimässä erään yhtenäiskoulun pihalla. Poika kiipesi isoimpaan kiipeilytelineeseen ja liukui alas liukumäkeä. Haastaako sama kiipeilyteline 10–15-vuotiaita kokeilemaan fyysisiä rajojansa? Pihalla ei muita liikuntavälineitä ollut, muutamaa keinua ja ministadionia lukuun ottamatta.

Ongelmana on se, että koulunpihoista tehdään liian turvallisia, jolloin vanhemmat oppilaat eivät pääse kehittämään motorisia taitojansa.

Kansainvälisen koulupiha-allianssin jäsenjärjestöt allekirjoittivat viime syyskuussa julistuksen, jossa peräänkuulutetaan sitä, että aikuisten ja instituutioiden tehtävä on tarjota riskinottomahdollisuuksia lapsille ja nuorille. Yksisivuinen julistus on ajatuksia herättävä ja toivottavasti auttaa meitä huomioimaan tätä asiaa enemmän jatkossa.

UBUD-HÖÖR -JULISTUS: Lapset oppivat riskejä ottamalla

Kirjoittaja Kristian Åbacka on ylitarkastaja Etelä-Suomen Aluehallintovirastossa

Kuva: Juha Himanen, Kuvassa Harjun koulun rengasrata

Tiedostokoon on oltava pienempi kuin 10 MB.
Sallitut tiedostotyypit: gif jpg jpeg png avi mov mp3.